Patienters upplevelse av vården på en invasiv kardiologisk enhet
Bränn, Jenny (2019)
Bränn, Jenny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424731
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att få reda på hur hjärtpatienterna upplever vården på den invasiva kardiologiska enheten som de blivit undersökta och behandlade på i Österbotten. På en invasiv kardiologisk enhet utför man olika åtgärder på patienter som har problem med hjärtat. Olika sjukdomar som kan kräva en sådan behandling samt information om åtgärderna tas upp i examensarbetet.
Respondenten har skickat ett svenskspråkigt frågeformulär åt hjärtföreningar som hör till Kust-Österbottens Hjärtdistrikt rf. Medlemmar som svarat på frågeformuläret var totalt 12. Alla svaren analyserades.
Resultatet visar att majoriteten av dessa patienter som svarat på enkäten var nöjda med vården, den hade gått snabbt i akuta tillstånd och personalens bemötande var gott. Däremot berättade några om svårigheter med tillfrisknandet. The purpose of this thesis was to find out how the cardiac patients experience the care in the invasive cardiology unit where they have been examined and treated in Ostrobothnia. At the Cardiac Hospital at Vaasa Central Hospital, various treatments are performed on patients who have heart problems. Some heart diseases that may require such treatment and information about the treatments are included in the thesis.
The respondent has sent a Swedish-language questionnaire to cardiac associations belonging to the Kust-Österbottens Hjärtdistrikt rf. Members who answered the questionnaire were a total of 12. All responses were analyzed.
The result shows that most of these patients who answered the questionnaire were satisfied with the care, the care was done quickly in emergencies and the response of the staff was good. On the other hand, some spoke of difficulties with the recovery process.
Respondenten har skickat ett svenskspråkigt frågeformulär åt hjärtföreningar som hör till Kust-Österbottens Hjärtdistrikt rf. Medlemmar som svarat på frågeformuläret var totalt 12. Alla svaren analyserades.
Resultatet visar att majoriteten av dessa patienter som svarat på enkäten var nöjda med vården, den hade gått snabbt i akuta tillstånd och personalens bemötande var gott. Däremot berättade några om svårigheter med tillfrisknandet.
The respondent has sent a Swedish-language questionnaire to cardiac associations belonging to the Kust-Österbottens Hjärtdistrikt rf. Members who answered the questionnaire were a total of 12. All responses were analyzed.
The result shows that most of these patients who answered the questionnaire were satisfied with the care, the care was done quickly in emergencies and the response of the staff was good. On the other hand, some spoke of difficulties with the recovery process.