Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkokurssin laadinta : aiheena verikaasuanalytiikka

Kostiander, Anna (2019)

 
Avaa tiedosto
Lopputyö (3.523Mt)
Lataukset: 


Kostiander, Anna
2019
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525023
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tuotoksena on bioanalytiikan korkeakouluopetukseen suunniteltu verikaasuanalytiikan verkkokurssi. Kehittämisprojekti on osa BioDigi-hanketta, joka toteuttaa Suomen opetus- ja kulttuuriministeriön visiota korkeakouluopetuksen digitalisoimisesta. Hankkeen tuottamille verkkokursseille on tarvetta opetuksen yhtenäistämiseksi ja opetustyön jakamiseksi. Verkkokurssit myös tasa-arvoistavat opiskelijoiden mahdollisuuksia opiskella joustavasti sijainnista ja aikatauluista riippumatta.

Työ sisältää esittelyn verkko-opetuksen pedagogiikasta sekä verikaasuanalytiikan keskeisistä sisällöistä. Verkkokurssi hyödyntää pääasiassa kognitiivis-konstruktivistista lähestymistapaa ja mm. Online Collaborative Learning -viitekehystä (Harasim 2012). Tutkimusten perusteella parhaat oppimistulokset saadaan yhdistämällä lähi- ja verkko-opetus toisiaan tukeviksi muodoiksi sen sijaan, että suosittaisiin vain toista (ks. Owston 2017; Tang & Byrne 2007). Lisäksi tutkimukset osoittavat, kuinka vuorovaikutuksen mahdollistaminen opiskelijoiden välillä sekä ohjaavan opettajan kanssa parantaa oppimiskokemusta ja -tuloksia (Moller 1998; Brindley ym. 2009; Chiong & Jovanovic 2012).

Verikaasuanalytiikan verkkokurssi toteutettiin Turun ammattikorkeakoulun bioanalytiikan (AMK) opetuksen alaisuudessa osana Kliinisen kemian opetuskokonaisuutta. Kurssi kävi läpi kaksi pilottivaihetta, joista ensimmäisessä testiryhmänä oli eri alojen asiantuntijoita ja toisessa kokonainen bioanalytiikkaa Turun ammattikorkeakoulussa opiskeleva vuosikurssi. Pilottivaiheiden tulosten pohjalta verkkokurssin sisältöjä ja pedagogisia ratkaisuja muokattiin vastaamaan eAMK laatukriteereitä ja erityistä huomiota kiinnitettiin kurssin etenemisen loogisuuteen, esteettömyyteen, vuorovaikutukseen, materiaalien ja tehtävien selkeyteen sekä verkkokurssin jatkuvan kehittymisen mahdollistamiseen palautekyselyn avulla.
 
This master’s thesis is a part of the BioDigi project, which implements digitalization of teaching in higher education according to the vision of Finland’s Ministry of Education and Culture. The product is an online course in Blood Gas Analysis for education of biomedical laboratory scientists. There is a need for online courses produced by this project in order to standardize and share the teaching of biomedical laboratory scientists. Online courses also promote equal possibilities of students to flexibly study independent of location and schedules.

The report includes an introduction to online pedagogy and a description of the essential concepts of blood gas analysis. The online course is based mainly on cognitivist-constructivist pedagogy, e.g. Online Collaborative Learning (Harasim 2012).
According to research, the best learning results are gained by blended learning instead of favoring online or traditional learning over another (Owston 2017; Tang & Byrne 2007). In addition, studies show that learning experiences and results are enhanced by interaction between groups of students and between students and teachers (Moller 1998; Brindley ym. 2009; Chiong & Jovanovic 2012).

The online course for Blood Gas Analysis was created for Turku University of Applied Sciences as a part of the Clinical Chemistry study unit. The course went through two pilot phases; the first test group consisted of professionals in different fields and the second group consisted of a whole class of biomedical laboratory science students studying in the Turku University of Applied Sciences. The contents and the pedagogic solutions of the course were modified on basis of the results of the pilot studies to correspond to the eAMK quality criteria. Extra emphasis was placed on logical progression of the course, clarity of course content and task instructions, accessibility and interactivity of the course and ensuring the possibility for ongoing course development by using a comprehensive feedback survey.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste