Internationalization Opportunities of a Classical Music Event : case: Tampere Chamber Music
Ekmark, Pinja-Maaria (2019)
Ekmark, Pinja-Maaria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324226
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli kartoittaa palveluyhdistyksen mahdollisuuksia kansainvälistyä Venäjälle huomioiden paikallisen liiketoimintaympäristön sekä selvittää nykyistä tapahtumamarkkinoiden tilannetta siellä. Tässä työssä Venäjää käsiteltiin viennin kohdemaana keskittyen Pietarin alueeseen. Toimeksiantaja on tapahtuma-alan yhdistys, Tampere Chamber Music ry., joka on kiinnostunut kansainvälistämään heidän tapahtumaansa Pietariin. Heidän tapahtumansa on klassisen musiikin tapahtuma, Tampere Chamber Music Festival, joka keskittyy musiikin ja hyvinvoinnin yhdistämiseen. Tutkimuksen tarkoitus oli saada tietoa vastaajien kiinnostuksesta tapahtumaa kohtaan. Tutkimusmetodiksi valittiin kvantitatiivinen tutkimus, koska sillä oli mahdollista tavoittaa enemmän ihmisiä eri alueilta ja saada vastauksia mahdollisilta kohdemarkkinoilta.
Tutkimuksen päätulokset tukivat teoriaa, jonka mukaan Venäjän tapahtumamarkkinoilla on paljon potentiaalia, jota ei ole vielä hyödynnetty. Tuloksien mukaan tämänkaltaista klassisen musiikin tapahtumaa kohtaan on kiinnostusta ja venäläiset olisivat halukkaita matkustamaan Tampereelle tapahtumaa varten. Erityisesti vastaajat, jotka pitävät klassisesta musiikista olivat kiinnostuneita ja halukkaita maksamaan enemmän lipuista. Kilpailija-analyysin mukaan tapahtumalla ei ole varteenotettavia kilpailijoita, mikä mahdollistaa tapahtuman kansainvälistämisen.
Vaikka tulokset osoittavat kansainvälistymisen Pietariin olevan mahdollista, on tarvetta lisätutkimuksille. Varsinkin markkinoista tulisi tehdä lisätutkimusta, sillä markkinatuntemus on yksi tärkeimmistä kansainvälistymisprosessin tekijöistä. Yhdistyksen tulee tuntea markkinat todella hyvin ennen kansainvälistymisen aloittamista. Markkinatiedon keräämiseen yhdistys voi hyödyntää eri organisaatioita, jotka tukevat yrityksien kansainvälistymistä sekä mahdollisia yhteistyökumppaneita. Työssä päädyttiin johtopäätökseen, että paras kansainvälistymisen keino yhdistykselle olisi kolmannen osapuolen tai strategisten liittojen kautta.
Tutkimuksen päätulokset tukivat teoriaa, jonka mukaan Venäjän tapahtumamarkkinoilla on paljon potentiaalia, jota ei ole vielä hyödynnetty. Tuloksien mukaan tämänkaltaista klassisen musiikin tapahtumaa kohtaan on kiinnostusta ja venäläiset olisivat halukkaita matkustamaan Tampereelle tapahtumaa varten. Erityisesti vastaajat, jotka pitävät klassisesta musiikista olivat kiinnostuneita ja halukkaita maksamaan enemmän lipuista. Kilpailija-analyysin mukaan tapahtumalla ei ole varteenotettavia kilpailijoita, mikä mahdollistaa tapahtuman kansainvälistämisen.
Vaikka tulokset osoittavat kansainvälistymisen Pietariin olevan mahdollista, on tarvetta lisätutkimuksille. Varsinkin markkinoista tulisi tehdä lisätutkimusta, sillä markkinatuntemus on yksi tärkeimmistä kansainvälistymisprosessin tekijöistä. Yhdistyksen tulee tuntea markkinat todella hyvin ennen kansainvälistymisen aloittamista. Markkinatiedon keräämiseen yhdistys voi hyödyntää eri organisaatioita, jotka tukevat yrityksien kansainvälistymistä sekä mahdollisia yhteistyökumppaneita. Työssä päädyttiin johtopäätökseen, että paras kansainvälistymisen keino yhdistykselle olisi kolmannen osapuolen tai strategisten liittojen kautta.