"Se on parantanu meidän luokan yhteishenkee" : kokemuksia yhteishengestä ja Kimpassa-tunneista
Hagman, Noora; Jäminki, Samu (2019)
Hagman, Noora
Jäminki, Samu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yhden luokan oppilaiden sekä heidän opettajansa kokemusta luokan yhteishengestä ja Kimpassa-tunneista. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten oppilaat ja opettaja kehittäisivät Kimpassa-tunteja. Opinnäytetyö toteutettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Aineisto kerättiin toteuttamalla ryhmähaastattelut oppilaille sekä yksilöhaastattelu opettajalle. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Kimpassa emme ole yksin -hankkeen kanssa.
Tuloksista ilmeni, että luokalla on hyvä yhteishenki, johon Kimpassa-tunnit ovat vaikuttaneet positiivisesti. Luokan hyvä yhteishenki ilmenee hyvinä yhteistyötaitoina, luottamuksena ryhmän toimintaan sekä kokemuksena saada olla oma itsensä. Tuloksista ilmenee myös, että järjestettyihin Kimpassa-tunteihin ollaan tyytyväisiä. Tuntien sisältö ja aiheet koettiin tärkeiksi ja tarpeelliseksi lisäksi koulun muiden oppituntien rinnalle.
Kimpassa-tunnit ovat kasvattaneet oppilaiden taitoja toimia ryhmässä. Johtopäätöksenä voidaan todeta luokan kokevan yhteishengen vahvaksi, mitä kokemusta Kimpassa-tunnit ovat vahvistaneet. Haastateltavat ovat tyytyväisiä Kimpassa-tunteihin ja niistä koetaan olleen hyötyä luokalle. Toimintaa kehittäessä on jatkossa tärkeää kiinnittää huomiota tuntien tavoitteellisuuteen.
Tuloksista ilmeni, että luokalla on hyvä yhteishenki, johon Kimpassa-tunnit ovat vaikuttaneet positiivisesti. Luokan hyvä yhteishenki ilmenee hyvinä yhteistyötaitoina, luottamuksena ryhmän toimintaan sekä kokemuksena saada olla oma itsensä. Tuloksista ilmenee myös, että järjestettyihin Kimpassa-tunteihin ollaan tyytyväisiä. Tuntien sisältö ja aiheet koettiin tärkeiksi ja tarpeelliseksi lisäksi koulun muiden oppituntien rinnalle.
Kimpassa-tunnit ovat kasvattaneet oppilaiden taitoja toimia ryhmässä. Johtopäätöksenä voidaan todeta luokan kokevan yhteishengen vahvaksi, mitä kokemusta Kimpassa-tunnit ovat vahvistaneet. Haastateltavat ovat tyytyväisiä Kimpassa-tunteihin ja niistä koetaan olleen hyötyä luokalle. Toimintaa kehittäessä on jatkossa tärkeää kiinnittää huomiota tuntien tavoitteellisuuteen.