Vanhempi ADHD-piirteisen nuoren tukena : opas Raision perhepalveluiden asiakasperheille
Rounamaa, Sini; Uusilehto, Anne (2019)
Rounamaa, Sini
Uusilehto, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525044
Tiivistelmä
Kehittämistyömme tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opas Raision kaupungin perhepalveluiden asiakasperheiden vanhemmille, joiden nuorella on ADHD-piirteitä. Kehittämistyö tehtiin yhteistyössä Raision kaupungin perhepalveluiden henkilökunnan kanssa. Kehittämistyömme alkoi joulukuussa 2018 ja päättyi marraskuussa 2019.
Raision kaupungin perhepalveluiden henkilökunnalta nousi kehittämisidea ja selkeä tarve vanhemmille toteutetusta oppaasta, joka antaisi vanhemmille informaatiota nuoruusiässä olevan lapsensa tukemisesta ja kohtaamisesta arjessa silloin, kun nuorella esiintyy ADHD-piirteitä, sekä sisältäisi konkreettisia käytännön vinkkejä arjessa pärjäämiseen ja vanhemman jaksamiseen. Opas toteutetaan niin, että sitä voivat myös Raision perhepalveluiden henkilökunta käyttää työvälineenä.
ADHD on oireyhtymä, jota on tutkittu monesta eri näkökulmasta eri-ikäisten ihmisten oireita tutkimalla ja tarkastelemalla sekä tehty useita kirjoja ja oppaita. Oikean tiedon löytäminen laajoista kirjoista ja oppaista vie aikaa, jota monilla ADHD-piirteitä omaavien nuorten perheissä voi olla niukasti. Oppaan avulla vanhemmat saavat tietoa oireyhtymästä ja neuvoja nuoren kanssa toimimiseen selkeänä ja ymmärrettävänä tekstinä, ja lisätiedon haku on helpompaa.
Tietoperustamme käsitteli nuoren ADHD:ta aina tyypillisimmistä oireista erilaisin hoitomuotoihin, ADHD-piirteisen nuoren haasteita arjessa ja koulussa, ADHD-piirteisen nuoren vanhemmuutta ja vanhemman rooleja sekä vanhemman toimivaa vuorovaikutusta ADHD-piirteisen nuoren kanssa. Käyttämiämme kehittämismenetelmiä olivat tiimityö, dialoginen keskustelu, muistiinpanot, aikaisemman tiedon käyttäminen, asiantuntijahaastattelu ja viestintä. Kehittämistyömme eteni konstruktiivisen mallin mukaisesti alkuvaiheesta suunnitteluvaiheeseen sekä työstö- ja tarkistusvaiheen kautta viimeistelyvaiheeseen.
Tuotoksena syntyi alkuperäisen suunnitelman mukainen 19-sivuinen opas, joka käsittelee ADHD-piirteisyyttä nuoressa, antaa vinkkejä vanhemman ja nuoren myönteistä vuorovaikutusta varten, arjen sujumiseksi, nuoren koulunkäyntiin sekä vanhemman jaksamiseen. Raision perhepalveluiden henkilökunta pystyy käyttämään opasta hyödykseen itse joko sähköisessä pdf-muodossa tai jakamaan sitä painetussa muodossa asiakasperheiden vanhempien käyttöön. The goal of our development work was to design and implement a guide for Raisio’s family service customers, families with young people showing behaviors and symptoms similar to that of ADHD. The development work was carried out in cooperation with Raisio’s family services staff. Our development work began in December 2018 and ended in November 2019.
Raisio’s family services staff came up with a development idea and a clear need for a guide that would provide parents with information on supporting and meeting the needs of the young people with concrete practical tips for parents to get on with their everyday lives and better improve their own coping skills. The guide will be implemented so that it can be used as a tool by Raisio’s family service staff.
ADHD is a syndrome that has been studied from many different perspectives by studying and examining the symptoms of people of different ages and has produced several books and guides. Finding the right information from extensive books and guides will take time which many families with young people living with ADHD may not have. The guide provides parents with information on the syndrome and advice on how to deal with the young people in a clear and understandable text and makes it easier to find more information
Our knowledge base covered adolescent ADHD including the most typical symptoms, a variety of treatments, the challenges of a young person with ADHD-like symptoms and behavioral patterns in everyday life and school, the parenting role of these young people and the parent’s effective interaction with them. The development methods we used were teamwork, discussion, notes, and use of prior knowledge, expert interview and communication. Our development progressed from the initial to the design phase and through the machining and inspection phase to the finishing phase, according to constructive model.
The results was a 19 page guide as originally planned which deals with ADHD traits in young people, provides tips for interaction between the parent and the young person for everyday life, for young people’s schooling and for coping with parenthood. Raisio’s family services staff will be able to use the guide themselves either in electronic PDF format or in printed form for use by parents and customer families.
Raision kaupungin perhepalveluiden henkilökunnalta nousi kehittämisidea ja selkeä tarve vanhemmille toteutetusta oppaasta, joka antaisi vanhemmille informaatiota nuoruusiässä olevan lapsensa tukemisesta ja kohtaamisesta arjessa silloin, kun nuorella esiintyy ADHD-piirteitä, sekä sisältäisi konkreettisia käytännön vinkkejä arjessa pärjäämiseen ja vanhemman jaksamiseen. Opas toteutetaan niin, että sitä voivat myös Raision perhepalveluiden henkilökunta käyttää työvälineenä.
ADHD on oireyhtymä, jota on tutkittu monesta eri näkökulmasta eri-ikäisten ihmisten oireita tutkimalla ja tarkastelemalla sekä tehty useita kirjoja ja oppaita. Oikean tiedon löytäminen laajoista kirjoista ja oppaista vie aikaa, jota monilla ADHD-piirteitä omaavien nuorten perheissä voi olla niukasti. Oppaan avulla vanhemmat saavat tietoa oireyhtymästä ja neuvoja nuoren kanssa toimimiseen selkeänä ja ymmärrettävänä tekstinä, ja lisätiedon haku on helpompaa.
Tietoperustamme käsitteli nuoren ADHD:ta aina tyypillisimmistä oireista erilaisin hoitomuotoihin, ADHD-piirteisen nuoren haasteita arjessa ja koulussa, ADHD-piirteisen nuoren vanhemmuutta ja vanhemman rooleja sekä vanhemman toimivaa vuorovaikutusta ADHD-piirteisen nuoren kanssa. Käyttämiämme kehittämismenetelmiä olivat tiimityö, dialoginen keskustelu, muistiinpanot, aikaisemman tiedon käyttäminen, asiantuntijahaastattelu ja viestintä. Kehittämistyömme eteni konstruktiivisen mallin mukaisesti alkuvaiheesta suunnitteluvaiheeseen sekä työstö- ja tarkistusvaiheen kautta viimeistelyvaiheeseen.
Tuotoksena syntyi alkuperäisen suunnitelman mukainen 19-sivuinen opas, joka käsittelee ADHD-piirteisyyttä nuoressa, antaa vinkkejä vanhemman ja nuoren myönteistä vuorovaikutusta varten, arjen sujumiseksi, nuoren koulunkäyntiin sekä vanhemman jaksamiseen. Raision perhepalveluiden henkilökunta pystyy käyttämään opasta hyödykseen itse joko sähköisessä pdf-muodossa tai jakamaan sitä painetussa muodossa asiakasperheiden vanhempien käyttöön.
Raisio’s family services staff came up with a development idea and a clear need for a guide that would provide parents with information on supporting and meeting the needs of the young people with concrete practical tips for parents to get on with their everyday lives and better improve their own coping skills. The guide will be implemented so that it can be used as a tool by Raisio’s family service staff.
ADHD is a syndrome that has been studied from many different perspectives by studying and examining the symptoms of people of different ages and has produced several books and guides. Finding the right information from extensive books and guides will take time which many families with young people living with ADHD may not have. The guide provides parents with information on the syndrome and advice on how to deal with the young people in a clear and understandable text and makes it easier to find more information
Our knowledge base covered adolescent ADHD including the most typical symptoms, a variety of treatments, the challenges of a young person with ADHD-like symptoms and behavioral patterns in everyday life and school, the parenting role of these young people and the parent’s effective interaction with them. The development methods we used were teamwork, discussion, notes, and use of prior knowledge, expert interview and communication. Our development progressed from the initial to the design phase and through the machining and inspection phase to the finishing phase, according to constructive model.
The results was a 19 page guide as originally planned which deals with ADHD traits in young people, provides tips for interaction between the parent and the young person for everyday life, for young people’s schooling and for coping with parenthood. Raisio’s family services staff will be able to use the guide themselves either in electronic PDF format or in printed form for use by parents and customer families.