Verkkokauppa liiketoimintamallina
Partanen, Jere (2019)
Partanen, Jere
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120525016
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verkkokauppaa liiketoimintamallina. Työn tavoitteena on luoda tiivis ja kattava katsaus verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitämiseen liittyviin yleisimpiin toimiin. Työssä ei paneuduta tarkemmin teknologisiin ratkaisuihin. Työ tehtiin toiminnallisena syyskuun ja marraskuun välillä 2019.
Työ koostuu seitsemästä luvusta. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan lyhyesti työn taustaa ja tavoitteet. Toinen luku liittyy verkkokaupan perustamiseen. Luvussa käydään läpi verkkokaupan viitekehys, joka koostuu eri verkkokauppatyypeistä, lähtötilannekartoituksesta, infrastruktuurista, sekä verkkokaupan käytettävyydestä ja ulkoasusta.
Kolmas luku koostuu markkinoinnista ja mainonnasta. Luvussa syvennytään muun muassa hakusanaoptimointiin ja sosiaalisen media kanaviin. Neljäs luku käsittelee asiakkaan ostoprosessia. Luvussa käsitellään verkossa maksamista ja maksamisen turvallisuutta. Luvussa käsitellään asiakassuhteita ja miksi ne ovat yritykselle tärkeitä. Luvun päätteeksi käsitellään tuotteiden toimitusta, sekä reklamaatioita ja kuinka niissä tulisi toimia.
Viidennessä luku käsittelee verkkokaupan etuja ja riskejä. Luvussa tarkastellaan etuja ja riskejä ensin yrityksen näkökulmasta ja tämän jälkeen kuluttajan. Kuudennessa luvussa käydään läpi ”verkkokaupan muistilista”-tuotoksen aiheita, sekä miten aiheisiin päädyttiin.
Seitsemännessä luvussa kerrotaan tiivistetysti opinnäytetyön tulokset. Samalla arvioidaan opinnäytetyöprosessia ja käydään läpi jatkokehittämisehdotuksia sekä työn luotettavuutta.
Työ koostuu seitsemästä luvusta. Ensimmäisessä luvussa kerrotaan lyhyesti työn taustaa ja tavoitteet. Toinen luku liittyy verkkokaupan perustamiseen. Luvussa käydään läpi verkkokaupan viitekehys, joka koostuu eri verkkokauppatyypeistä, lähtötilannekartoituksesta, infrastruktuurista, sekä verkkokaupan käytettävyydestä ja ulkoasusta.
Kolmas luku koostuu markkinoinnista ja mainonnasta. Luvussa syvennytään muun muassa hakusanaoptimointiin ja sosiaalisen media kanaviin. Neljäs luku käsittelee asiakkaan ostoprosessia. Luvussa käsitellään verkossa maksamista ja maksamisen turvallisuutta. Luvussa käsitellään asiakassuhteita ja miksi ne ovat yritykselle tärkeitä. Luvun päätteeksi käsitellään tuotteiden toimitusta, sekä reklamaatioita ja kuinka niissä tulisi toimia.
Viidennessä luku käsittelee verkkokaupan etuja ja riskejä. Luvussa tarkastellaan etuja ja riskejä ensin yrityksen näkökulmasta ja tämän jälkeen kuluttajan. Kuudennessa luvussa käydään läpi ”verkkokaupan muistilista”-tuotoksen aiheita, sekä miten aiheisiin päädyttiin.
Seitsemännessä luvussa kerrotaan tiivistetysti opinnäytetyön tulokset. Samalla arvioidaan opinnäytetyöprosessia ja käydään läpi jatkokehittämisehdotuksia sekä työn luotettavuutta.