Visualisointipalvelun konseptointi : arvonluonti visualisointipalveluprosessissa
Vuorenmaa, Johanna (2019)
Vuorenmaa, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324237
Tiivistelmä
Muutosvauhti työelämässä on kova, työ on yhä yrittäjämäisempää ja itseohjautuvampaa, ja työtä tehdään yhä enemmän yhteistyössä muiden kanssa ja erilaisten verkostojen välillä. Näiden lisäksi ja leimallista työelämälle on tietomäärän kasvu ja samalla ongelmien ja haasteiden monimutkaistuminen. Ratkaistavat ongelmat ovat yhä monisyisempiä ja kompleksisempia ja niiden ratkaisemiseksi tarvitaan osaamiseltaan laajaalaisia tiimejä ja yhteistyötä.
Yritykset pyrkivät synnyttämään runsaampaa, merkityksellisempää ja jaetumpaa arvoa kuin ennen. Runsas arvo on pitkäkestoista ja merkityksellistä ja perustuu aitouteen ja vastavuoroisuuteen asiakkaiden ja yritysten välillä. Kertaluontoisen kulutuskokemuksen sijaan se perustuu asiakkaan kokemukseen ja kasvaa jatkuvasti yhteistyön tuloksena. Puhutaan arvon luonnin uudesta aallosta, jolla erottautumisen takaavat funktionaalisen ja emotionaalisen arvon rinnalle nousseet sosiaalinen ja kulttuurinen arvo.
Hehku Visual on visualisointipalvelua tuottava yritys, joka auttaa luomaan uutta ymmärrystä kiteyttämällä ja tekemällä näkyväksi vaikeasti ymmärrettäviä asiakokonaisuuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hehku Visualin tuottaman visualisointipalvelun arvon muodostumista asiakkaalle ja tarkoituksena oli luoda Hehku Visualille uuden tiedon pohjalta uusi runsasta arvoa luova visualisointipalvelulukonsepti.
Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa sovellettiin palvelumuotoilun neljästä vaiheesta muodostuvaa kehittämisprosessia ja menetelmiä. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja piilevän tiedon selvittämiseksi toteutettiin osallistavat asiakashaastattelut.
Opinnäytetyössä onnistuttiin pääsemään käsiksi asiakkaan kokeman arvon piileviin kerroksiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi kehittämistyöhön suunnattu visualisointipalvelukonsepti ja sen suuntaviivat. Lisäksi syntyi mallinnus arvon muodostumisesta visualisointiprosessissa. Syntynyt konsepti parantaa yhteiskehittämisen laatua mukautuen työelämän muuttuviin tilanteisiin ja tekemällä näkyväksi yhdessä kehittämisen tulokset.
Yritykset pyrkivät synnyttämään runsaampaa, merkityksellisempää ja jaetumpaa arvoa kuin ennen. Runsas arvo on pitkäkestoista ja merkityksellistä ja perustuu aitouteen ja vastavuoroisuuteen asiakkaiden ja yritysten välillä. Kertaluontoisen kulutuskokemuksen sijaan se perustuu asiakkaan kokemukseen ja kasvaa jatkuvasti yhteistyön tuloksena. Puhutaan arvon luonnin uudesta aallosta, jolla erottautumisen takaavat funktionaalisen ja emotionaalisen arvon rinnalle nousseet sosiaalinen ja kulttuurinen arvo.
Hehku Visual on visualisointipalvelua tuottava yritys, joka auttaa luomaan uutta ymmärrystä kiteyttämällä ja tekemällä näkyväksi vaikeasti ymmärrettäviä asiakokonaisuuksia. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Hehku Visualin tuottaman visualisointipalvelun arvon muodostumista asiakkaalle ja tarkoituksena oli luoda Hehku Visualille uuden tiedon pohjalta uusi runsasta arvoa luova visualisointipalvelulukonsepti.
Työ toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jossa sovellettiin palvelumuotoilun neljästä vaiheesta muodostuvaa kehittämisprosessia ja menetelmiä. Asiakasymmärryksen lisäämiseksi ja piilevän tiedon selvittämiseksi toteutettiin osallistavat asiakashaastattelut.
Opinnäytetyössä onnistuttiin pääsemään käsiksi asiakkaan kokeman arvon piileviin kerroksiin. Opinnäytetyön tuloksena syntyi uusi kehittämistyöhön suunnattu visualisointipalvelukonsepti ja sen suuntaviivat. Lisäksi syntyi mallinnus arvon muodostumisesta visualisointiprosessissa. Syntynyt konsepti parantaa yhteiskehittämisen laatua mukautuen työelämän muuttuviin tilanteisiin ja tekemällä näkyväksi yhdessä kehittämisen tulokset.