A/B-testaus ja markkinointiautomaatio verkkosivukehityksen työkaluina
Rauti, Antti (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324238
Tiivistelmä
Markkinoinnin digitalisaation kasvamisen mukana on kasvanut myös tarve tarkemmalle verkkopohjaiselle analytiikalle sekä muille tavoille seurata organisaation verkkosivujen vierailijoiden käyttäytymistä. Tässä opinnäytetyössä esiteltiin markkinointiautomaation työkaluja asiakaskampanjoiden ja asiakasyhteydenpidon hallintaan. Automaatiosovelluksista keskityttiin erityisesti Mauticiin ja Pipedriveen. Lisäksi käsiteltiin Googlen Optimize-nimistä analytiikkatyökalua, joka on erikoistunut A/B-testauksiin organisaatioiden verkkosivuilla.
Esimerkkitapauksena A/B-testauksesta tässä opinnäytetyössä esiteltiin työn toimeksiantajana toimineen markkinointialan yrityksen Markkinointitoimisto Bermuda Oy:n kotisivuille kesällä 2019 suoritettu testaus, jonka tuloksia käsiteltiin. Lisäksi pohdittiin markkinointiautomaation hyödyntämistä Bermudan sivustolla, ja että olisiko suositeltavaa tehdä muutoksia nykyisiin käytäntöihin.
Lopputuloksista havaittiin muun muassa verkkosivun linkkitekstien huomattava vaikutus käyttäjien navigaatiokäyttäytymisessä, sekä kuinka sosiaalisessa mediassa toteutettu mainostaminen on nykyään tehokkaampaa kuin perinteiset verkkosivumainokset. Toimeksiantajan verkkosivustojen analytiikkaratkaisujen todettiin kuitenkin olevan sen verran hyvin ajan tasalla, että ainoa kriittisempi kehitysehdotus oli linkkitekstien uudelleen miettimistä.
Esimerkkitapauksena A/B-testauksesta tässä opinnäytetyössä esiteltiin työn toimeksiantajana toimineen markkinointialan yrityksen Markkinointitoimisto Bermuda Oy:n kotisivuille kesällä 2019 suoritettu testaus, jonka tuloksia käsiteltiin. Lisäksi pohdittiin markkinointiautomaation hyödyntämistä Bermudan sivustolla, ja että olisiko suositeltavaa tehdä muutoksia nykyisiin käytäntöihin.
Lopputuloksista havaittiin muun muassa verkkosivun linkkitekstien huomattava vaikutus käyttäjien navigaatiokäyttäytymisessä, sekä kuinka sosiaalisessa mediassa toteutettu mainostaminen on nykyään tehokkaampaa kuin perinteiset verkkosivumainokset. Toimeksiantajan verkkosivustojen analytiikkaratkaisujen todettiin kuitenkin olevan sen verran hyvin ajan tasalla, että ainoa kriittisempi kehitysehdotus oli linkkitekstien uudelleen miettimistä.