Hajautettu projektijohtaminen : tutkimus ja kehittäminen
Paanala, Lauri (2019)
Paanala, Lauri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324302
Tiivistelmä
Projektiorganisaation hajautuksesta on tullut suunnittelu- ja konsulttialan yrityksessä pysyvä käytäntö. Suurissa projekteissa kohdennettua osaamista jaetaan usealle paikkakunnalle, riippuen kulloinkin, mistä osaamista ja resursseja löytyy sekä mihin juuri tarvittava spesifioitu osaaminen on keskitetty. Hajautetuissa projekteissa on kuitenkin havaittu haasteita, joiden lähtökohtia haluttiin lähteä tutkimaan ja kehittämään.
Tutkimusta lähdettiin purkamaan laadullisen tutkimuksen ja tarkemmin strukturoidun teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin teeman mukaisesti virtuaaliyhteyksiä hyödyntäen. Tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi haastattelut suoritettiin anonyymisti. Haastattelut toteutettiin pelkästään hajautettuja projekteja suorittaneiden kokeneiden projektipäälliköiden osalta, jolloin kokemuspohjan tuomaa varmuutta haasteista ja kehitysehdotuksista hajautettuihin projekteihin oli mahdollista saada runsaasti.
Haastatteluiden mukaan hajautetun projektijohtamisen haasteina oli tiedon jakamisen laatu ja määrä, kommunikoinnin puute, luottamuspula projektiryhmäläiseen ja työn laatuun. Hajautetun projektin resurssien pysyvyydessä havaittiin myös haasteita. Projektipäälliköihin kohdistuvina puutteina oli projektin lähtötietojen puutteellinen läpikäyminen aloituskokouksessa sekä puutteet projektipäälliköiden kokonaisuuksien hallinnassa.
Konkreettisia kehittämisideoita hajautetun projektin läpiviemiseen ja johtamiseen löytyi aloituskokouksen täsmentämisestä, tiimisääntöjen ja kommunikointisuunnitelmien luomisella sekä niiden päivittämisellä projektin edetessä. Myöskin spesifioitu koulutus edesauttaa tiedostamaan haasteet, jolloin niihin on mahdollista reagoida ennakkoon. Täytyy kuitenkin muistaa, että koko projektiryhmän, mukaan lukien projektipäällikön halu kouluttautua ja kehittyä tulee ensisijaisesti olla läsnä, ennen kuin projektien läpivientiä saadaan kehitettyä paremmaksi.
Tutkimusta lähdettiin purkamaan laadullisen tutkimuksen ja tarkemmin strukturoidun teemahaastatteluiden avulla, jotka toteutettiin teeman mukaisesti virtuaaliyhteyksiä hyödyntäen. Tutkimuksen luotettavuuden parantamiseksi haastattelut suoritettiin anonyymisti. Haastattelut toteutettiin pelkästään hajautettuja projekteja suorittaneiden kokeneiden projektipäälliköiden osalta, jolloin kokemuspohjan tuomaa varmuutta haasteista ja kehitysehdotuksista hajautettuihin projekteihin oli mahdollista saada runsaasti.
Haastatteluiden mukaan hajautetun projektijohtamisen haasteina oli tiedon jakamisen laatu ja määrä, kommunikoinnin puute, luottamuspula projektiryhmäläiseen ja työn laatuun. Hajautetun projektin resurssien pysyvyydessä havaittiin myös haasteita. Projektipäälliköihin kohdistuvina puutteina oli projektin lähtötietojen puutteellinen läpikäyminen aloituskokouksessa sekä puutteet projektipäälliköiden kokonaisuuksien hallinnassa.
Konkreettisia kehittämisideoita hajautetun projektin läpiviemiseen ja johtamiseen löytyi aloituskokouksen täsmentämisestä, tiimisääntöjen ja kommunikointisuunnitelmien luomisella sekä niiden päivittämisellä projektin edetessä. Myöskin spesifioitu koulutus edesauttaa tiedostamaan haasteet, jolloin niihin on mahdollista reagoida ennakkoon. Täytyy kuitenkin muistaa, että koko projektiryhmän, mukaan lukien projektipäällikön halu kouluttautua ja kehittyä tulee ensisijaisesti olla läsnä, ennen kuin projektien läpivientiä saadaan kehitettyä paremmaksi.