’’Kun työntekijä joustaa, niin työnantajakin joustaa.’’ Työnhakijan kokemus esimiehen jatkohaastattelusta : Pirkanmaan Osuuskaupassa
Parkkonen, Noora (2019)
Parkkonen, Noora
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324349
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pirkanmaan Osuuskauppa. Opinnäytetyö tutki työnhakijoiden kokemusta Pirkanmaan Osuuskaupan toimipaikkojen esimiesten jatkohaastattelusta. Jatkohaastattelut ovat toinen osa keskitettyä rekrytointia, joka on käytössä Pirkanmaan Osuuskaupassa.
Teoria käsittelee rekrytointia sekä aikaisempia tutkimuksia hakijakokemuksesta. Teoriaosuudessa on myös esitelty Pirkanmaan Osuuskauppaa ja heidän tapaansa rekrytoida (keskitetty rekrytointi). Itse tutkimus tehtiin teemahaastatteluilla ja kyseinen haastattelu suoritettiin tutkimukseen osallistuville hakijoille puhelimitse. Hakijoilta kysyttiin kysymyksiä hakijakokemukseen liittyvistä teemoista: kohtaaminen, viestintä, rekrytointiprosessi ja työnantajamielikuva. Teemahaastattelun avulla voitiin esittää myös lisäkysymyksiä. Suostumukset hakijoilta kerättiin Pirkanmaan
Osuuskaupan ryhmähaastattelun yhteydessä, joka on ensimmäinen osa keskitettyä rekrytointia.
Haastattelututkimukseen osallistuneiden hakijoiden hakijakokemus oli pääasiassa onnistunut. Kohtaaminen esimiehen kanssa koettiin miellyttäväksi ja rennoksi. Viestinnässä puolestaan hakijat olivat sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä saamaansa informaation määrään. Osa hakijoista olisi kaivannut enemmän yhteydenottoa. Osa puolestaan oli mielissään siitä, miten tarkasti ja hyvin heidät pidettiin ajan tasalla koko prosessin ajan. Rekrytointiprosessi koettiin asianmukaiseksi ja ammattimaiseksi, mutta sisäisesti rekrytoidut hakijat toivoivat tehokkaampaa rekrytointia kohdallensa. Työnantajamielikuva oli positiivinen.
Haastattelutulokset kertovat, että Pirkanmaan Osuuskauppa tuotti hyvän hakijakokemuksen lokakuussa 2019 hakeneille työnhakijoille. Tulokset seuraavat aikaisempaa palautetta esimiehen jatkohaastattelusta, jota kerättiin vuoden 2019 alussa. Jatkotutkimuksen aiheiksi nousi esimiehen yhteydenoton ongelman aiheuttajat sekä jo talossa olevien rekrytoinnin kehittäminen.
Teoria käsittelee rekrytointia sekä aikaisempia tutkimuksia hakijakokemuksesta. Teoriaosuudessa on myös esitelty Pirkanmaan Osuuskauppaa ja heidän tapaansa rekrytoida (keskitetty rekrytointi). Itse tutkimus tehtiin teemahaastatteluilla ja kyseinen haastattelu suoritettiin tutkimukseen osallistuville hakijoille puhelimitse. Hakijoilta kysyttiin kysymyksiä hakijakokemukseen liittyvistä teemoista: kohtaaminen, viestintä, rekrytointiprosessi ja työnantajamielikuva. Teemahaastattelun avulla voitiin esittää myös lisäkysymyksiä. Suostumukset hakijoilta kerättiin Pirkanmaan
Osuuskaupan ryhmähaastattelun yhteydessä, joka on ensimmäinen osa keskitettyä rekrytointia.
Haastattelututkimukseen osallistuneiden hakijoiden hakijakokemus oli pääasiassa onnistunut. Kohtaaminen esimiehen kanssa koettiin miellyttäväksi ja rennoksi. Viestinnässä puolestaan hakijat olivat sekä tyytyväisiä että tyytymättömiä saamaansa informaation määrään. Osa hakijoista olisi kaivannut enemmän yhteydenottoa. Osa puolestaan oli mielissään siitä, miten tarkasti ja hyvin heidät pidettiin ajan tasalla koko prosessin ajan. Rekrytointiprosessi koettiin asianmukaiseksi ja ammattimaiseksi, mutta sisäisesti rekrytoidut hakijat toivoivat tehokkaampaa rekrytointia kohdallensa. Työnantajamielikuva oli positiivinen.
Haastattelutulokset kertovat, että Pirkanmaan Osuuskauppa tuotti hyvän hakijakokemuksen lokakuussa 2019 hakeneille työnhakijoille. Tulokset seuraavat aikaisempaa palautetta esimiehen jatkohaastattelusta, jota kerättiin vuoden 2019 alussa. Jatkotutkimuksen aiheiksi nousi esimiehen yhteydenoton ongelman aiheuttajat sekä jo talossa olevien rekrytoinnin kehittäminen.