Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijalähtöinen ohjaus : bioanalyytikko-opiskelijat TYKS laboratoriotoimialueen patologian laboratoriossa

Katava, Jaana; Marku, Johanna; Suolahti, Anu; Katava, Jaana (2019)

 
Avaa tiedosto
Katava_Jaana_Marku_Johanna_Suolahti_Anu.pdf (775.1Kt)
Lataukset: 


Katava, Jaana
Marku, Johanna
Suolahti, Anu
Katava, Jaana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825396
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe nousi käytännön tarpeesta. Aihe oli ajankohtainen ja työelämälähtöinen. Opiskelijaohjaus ja sen laadukas toteutuminen oli noussut esille viime vuosina.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää opiskelijaohjausta tekemällä kartoitusta opiskelijoiden kokemuksista harjoittelujaksolla. Tavoitteena tässä opinnäytetyössä oli kerätä Turun ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoiden kokemuksia päiväkirja-analyysin avulla kliinisen laboratoriotyöosaamisen käytännön harjoittelusta. Näiden tulosten pohjalta pidetään osastotunti tammikuussa Tyks laboratoriotoimialueen patologian laboratoriossa, jossa käytännön harjoittelu suoritettiin. Lisäksi tuloksista tehdään tiivistelmä patologian laboratorion intranettiin (Pintra).
Tutkimukseen osallistui viisi bioanalyytikko-opiskelijaa, jotka suorittivat kliinisen laboratoriotyön käytännön harjoittelun patologian laboratoriossa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimuskysymyksiksi muodostuivat 1) Miten opiskelijoiden tutustuminen opiskelijaohjausprosessiin vaikuttaa ammattitaitoa edistävään harjoitteluun? 2) Minkälaisia kehittämiskohteita vastauksista tulee ilmi? 3) Mitkä tekijät koettiin onnistuneina vastausten perusteella? Aineisto kerättiin elokuun ja marraskuun 2019 välillä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulokset analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tuloksista nousi jo analyysin alkuvaiheessa esille opiskelijaohjauksen vahvuudet sekä kehittämistarpeet. Opiskelijaohjauksen vahvuuksina nähtiin muun muassa henkilökunnan ammattitaito, ystävällisyys ja harjoittelujakson monipuolisuus. Tärkeimpinä kehittämiskohteina tuli esille tarve saada enemmän ohjausta tulopäivänä ja työpisteiden vaihtuessa sekä käydä opiskelijan jakson tavoitteet yhdessä läpi ohjaajan kanssa.
Tämän työn tulosten perusteella on Tyksin patologian laboratoriossa tarkoitus tehdä muutoksia nykyisiin käytäntöihin joiltakin osin.



ASIASANAT:
Bioanalyytikko-opiskelija, käytännön harjoittelu, opiskelijaohjaus, patologian laboratorio
 
The aim of this thesis came up from practical needs. The topic was current and work-friendly. Student guidance and it’s high-quality realization had emerged during the last few years.
The purpose of this thesis was to develope student guidance with a survey of students’ experiences during their practical training. The goals of this study was to gather biomedical laboratory science students’ experiences of clinical practice guidance in the laboratory of pathology. The data was gathered via journal entries based on the questionnaire which was sent to the students. Results are going to be represented in the laboratory of pathology meeting. Additionally the summary of the results are going to be published on the laboratory of pathology’s intranet (Pintra).
Five biomedical laboratory science students who did their clinical laboratory work practical training in the laboratory of pathology took part in the survey. A qualitative research method was used in this study. Research questions were 1) When the students get to know the student guidance process, how does it effect to their practical training that supports professional skills? 2) What are the needs of development that come up from this study? 3) What were the things that were experienced as successful according to the answers? The data was gathered between August and November 2019 and was analysed with content analysis.
The results of this study were analysed with content analysis. In the beginning of the analysation process we could notice the strenghts and developing needs of student guidence. The strenghts among the other things were professional expertises of the personnel, kindness and the diversity of the practical training period. The most important need of development was the lack of guidance when starting the practical training and when changing the workstation. Other noticeable lack was paying attention to going through the goals of the practical work period together with the student.
According to the results of the study Turku University Hospital Pathology Unit is supposed to make some changes to the current policies.



KEYWORDS:
Biomedical laboratory science student, practical training, student guidance, laboratory of pathology 
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste