Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

DB Schenkerin runkoliikenteen kehittäminen Seinäjoen ja Tampereen terminaalien välillä

Perälä, Ilkka (2019)

 
Avaa tiedosto
Perälä_Ilkka.pdf (1.775Mt)
Lataukset: 


Perälä, Ilkka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120625203
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tehostaa liikennöintiä DB Schenkerin Seinäjoen ja Tampereen terminaalien välillä sekä kasvattaa Pohjanmaan runkoliikenteen kapasiteettia pidemmillä kuormatiloilla. Lisäksi tavoitteena oli löytää uusia ratkaisuja terminaalityöskentelyn tehostamiseen. Työ on ajankohtainen, sillä yhtiöllä on tarkoitus uusia kalustoaan ja kehittää prosessejaan lähitulevaisuudessa.

Opinnäytetyössä käytetään kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimuksen menetelminä käytetään kuormatilojen lastaamisen ja täyttöasteen havainnointia. Sitä täydennetään kuljettajien ja ajojärjestelijöiden teemahaastatteluilla. Pääpaino tutkimuksessa on havainnoinnissa, teemahaastattelut kuitenkin täydensivät sitä hyvin. Tutkimuksessa löydettiinkin useita ratkaisuja kehittää runkoliikennettä. Haastatteluissa nousee esille myös hyviä oivalluksia kehittää terminaalin prosesseja. Havainnointi ja haastattelut suoritettiin lokakuun 2019 aikana.

Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään tutkimusmenetelmiin, havainnointiin sekä haastatteluun. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään logistiikka pintaa syvemmältä ja perehdytään terminaalin prosesseihin, kuljetuskalustoon ja rahdin määräytymiseen. Empiriaosuudessa tutkitaan laadullisen tutkimusmenetelmän avulla, millaisilla konkreettisilla toimilla runkoliikennettä voitaisiin kehittää Seinäjoen ja Tampereen terminaalien välillä sekä miten HCT-yhdistelmissä varmistetaan riittävä täyttöaste ja miten näitä yhdistelmiä voidaan hyödyntää jakoreittiliikenteessä.

Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutetaan ja kaikkiin tutkimuskysymyksiin esitetään vastaukset. Työn tarkoitus siis täyttyi. Työssä luodaan kehittämisehdotuksia runkoliikenteeseen sekä terminaalin prosesseihin. Haastatteluiden avulla runkoliikenteen ja terminaalien prosessien nykytilasta saadaan täydentävä kuva havainnoinnin lisäksi. Työn voidaan todeta olevan onnistunut sillä, runkoliikenteen ja terminaalin prosessien kehittämiseen löydetään ja esitetään konkreettisia ratkaisuja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste