Ikääntyneiden Omaolo-palvelun käyttöön liittyvä ohjaus
Tirkkonen, Jaakko; Vähätalo, Ville (2019)
Tirkkonen, Jaakko
Vähätalo, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424512
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120424512
Tiivistelmä
Omaolo-palvelu on sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen järjestelmä, jonka tarkoituksena on tukea ihmisten oma- ja itsehoitoa. Palvelu on osaltaan tukemassa terveyspalvelujen sähköistämistä, jonka tarkoituksena on edistää ihmisten välistä tasa-arvoa suhteessa palvelujen saantiin.
Omaolo-palvelussa on mahdollista tehdä oire- ja palveluarvioita oman tilanteensa tarpeisiin liittyen. Palvelu antaa arvion perusteella suosituksen, jonka jälkeen on mahdollista olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen palvelun kautta.
Terveyspalvelujen nopea sähköistäminen aiheuttaa kuitenkin varmasti opettelua osalle ihmisistä. Tästä hyvänä esimerkkinä käyvät ikäihmiset, joista monelle uusi teknologia ei ole kovin tuttua. Vuoden 2018 tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan 75-89 vuotiaista vastanneista 40% oli käyttänyt internettiä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Ikäihmiset saattavat jäädä helposti alati sähköistyvien palvelujen ulkopuolelle.
Ikääntyminen tuo omat haasteensa oppimiseen, mutta selkeällä opetuksella ja kunnon oppimateriaaleilla ikäihmisetkin on mahdollista saada mukaan käyttämään uusia sähköisiä palveluja. Video on yksi hyvä opetuksen keino. Se ei välttämättä yksin riitä, mutta se on hyvä lisä opetukseen. Hyvä opetusvideo on paitsi sisällöltään kattava, niin selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun Bess-hanke. Tarkoituksena oli tehdä opetusvideo ikäihmisille it-asioihin liittyen. Videon aiheeksi valikoitui Omaolo-palvelu. Tavoitteena oli tukea ikäihmisiä käyttämään kyseistä palvelua. Omaolo is a digital service for the social and health care. It’s purpose is to support people in self treatment. The service is a part of healtcares digitalization, which purpose is to increase equality.
In the Omaolo services website, it is possible to make assesments based on ones symptoms or need of services. The service will give its assesment on the situation and afterwards it’s possible to be in contact with a health care professional through the service.
The fast digitalization of health care services will cause problems for some people. These people include the elders, for whom the new technology isn’t very familiar. In a 2018 survey by the Tilastokeskus 40% of the 75-89 year olds involved had used internet during the past three months. Elders are easily excluded from the new internet based services.
Getting old brings its own challenges in learning, but it’s possible to get the elders into using the new it-sevices with good teching and learning material. A teaching video is a one good way, even though it might not be enough on its own. A good video is but inclusive, explicit and easy to understand.
This work was carried out as a functional thessis and it was comissioned by Bess-project. Its purpose was to make a informative video for elders about it-services. Omaolo service was selected as the topic.The goal was to support elders to use the Omaolo service.
Omaolo-palvelussa on mahdollista tehdä oire- ja palveluarvioita oman tilanteensa tarpeisiin liittyen. Palvelu antaa arvion perusteella suosituksen, jonka jälkeen on mahdollista olla yhteydessä terveydenhuollon ammattilaiseen palvelun kautta.
Terveyspalvelujen nopea sähköistäminen aiheuttaa kuitenkin varmasti opettelua osalle ihmisistä. Tästä hyvänä esimerkkinä käyvät ikäihmiset, joista monelle uusi teknologia ei ole kovin tuttua. Vuoden 2018 tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan 75-89 vuotiaista vastanneista 40% oli käyttänyt internettiä viimeisen kolmen kuukauden aikana. Ikäihmiset saattavat jäädä helposti alati sähköistyvien palvelujen ulkopuolelle.
Ikääntyminen tuo omat haasteensa oppimiseen, mutta selkeällä opetuksella ja kunnon oppimateriaaleilla ikäihmisetkin on mahdollista saada mukaan käyttämään uusia sähköisiä palveluja. Video on yksi hyvä opetuksen keino. Se ei välttämättä yksin riitä, mutta se on hyvä lisä opetukseen. Hyvä opetusvideo on paitsi sisällöltään kattava, niin selkeä ja helposti ymmärrettävä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka toimeksiantajana toimi Turun ammattikorkeakoulun Bess-hanke. Tarkoituksena oli tehdä opetusvideo ikäihmisille it-asioihin liittyen. Videon aiheeksi valikoitui Omaolo-palvelu. Tavoitteena oli tukea ikäihmisiä käyttämään kyseistä palvelua.
In the Omaolo services website, it is possible to make assesments based on ones symptoms or need of services. The service will give its assesment on the situation and afterwards it’s possible to be in contact with a health care professional through the service.
The fast digitalization of health care services will cause problems for some people. These people include the elders, for whom the new technology isn’t very familiar. In a 2018 survey by the Tilastokeskus 40% of the 75-89 year olds involved had used internet during the past three months. Elders are easily excluded from the new internet based services.
Getting old brings its own challenges in learning, but it’s possible to get the elders into using the new it-sevices with good teching and learning material. A teaching video is a one good way, even though it might not be enough on its own. A good video is but inclusive, explicit and easy to understand.
This work was carried out as a functional thessis and it was comissioned by Bess-project. Its purpose was to make a informative video for elders about it-services. Omaolo service was selected as the topic.The goal was to support elders to use the Omaolo service.