CRM-järjestelmä myynnin työkaluksi
Mahlanen, Henriikka (2019)
Mahlanen, Henriikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825376
Tiivistelmä
Tämä dokumentti sisältää Hämeen ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijan opinnäytetyönä tekemän tutkimuksen toimeksiantajayritykselle. Tutkimus käsitteli asiakkuudenhallintaa ja siinä selvitettiin asiakkuudenhallintajärjestelmien käyttöönottamisen hyötyjä toimeksiantaja yrityksen saneerausliiketoiminnan myynnin tueksi.
Asiakkuuksien hallinta on yritysten välisessä liiketoiminnassa tärkeää. Tätä helpottaa aktiivisessa käytössä oleva CRM-järjestelmä. CRM-järjestelmä toimii asiakastiedon tietopankkina, myynnin prosessien hallinnan työkaluna ja organisaation sisäisen tiedonsiirron välineenä.
Tutkimuksessa haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajana TM-Teräs Oy:n toimitusjohtajaa. Haastattelussa oli 4 pääteemaa: yrityksen asiakkaat ja ajatukset asiakkuuksien hallinasta, asiakkuuksienhallinnan nykytila ja myyjän rooli ja yrityksen ajatukset ja toiveet CRM-järjestelmästä.
Haastattelun tuloksiin pohjautuen tutkija vertaili 3 eri CRM-järjestelmää: Pipedrive, Visma Severa ja WebCRM. Vertailun tuloksena tutkija suositteli Visma Severaa tai Pipedrivea valittavaksi CRM-järjestelmäksi. Visma Severa on laaja toiminnanohjausjärjestelmä, josta löytyy toimiva CRM-osa. Yrityksellä oli käytössään Visman taloudenhallintajärjestelmä ja jos yrityksellä on aikeita investoida toiminnanohjausjärjestelmään, sisältyy tämä Visma Severaan. Jos toiminnanohjausjärjestelmälle ei ole tarvetta, on Pipedrive kevyt ja toimiva CRM-ratkaisu yrityksen tarpeisiin.
Asiakkuuksien hallinta on yritysten välisessä liiketoiminnassa tärkeää. Tätä helpottaa aktiivisessa käytössä oleva CRM-järjestelmä. CRM-järjestelmä toimii asiakastiedon tietopankkina, myynnin prosessien hallinnan työkaluna ja organisaation sisäisen tiedonsiirron välineenä.
Tutkimuksessa haastateltiin toimeksiantajayrityksen edustajana TM-Teräs Oy:n toimitusjohtajaa. Haastattelussa oli 4 pääteemaa: yrityksen asiakkaat ja ajatukset asiakkuuksien hallinasta, asiakkuuksienhallinnan nykytila ja myyjän rooli ja yrityksen ajatukset ja toiveet CRM-järjestelmästä.
Haastattelun tuloksiin pohjautuen tutkija vertaili 3 eri CRM-järjestelmää: Pipedrive, Visma Severa ja WebCRM. Vertailun tuloksena tutkija suositteli Visma Severaa tai Pipedrivea valittavaksi CRM-järjestelmäksi. Visma Severa on laaja toiminnanohjausjärjestelmä, josta löytyy toimiva CRM-osa. Yrityksellä oli käytössään Visman taloudenhallintajärjestelmä ja jos yrityksellä on aikeita investoida toiminnanohjausjärjestelmään, sisältyy tämä Visma Severaan. Jos toiminnanohjausjärjestelmälle ei ole tarvetta, on Pipedrive kevyt ja toimiva CRM-ratkaisu yrityksen tarpeisiin.