Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Introduktion i magnetresonanstomografi

Fagerbakk, Amund (2019)

 
Avaa tiedosto
examensarbeteslutgiltligt.pdf (1.926Mt)
Lataukset: 


Fagerbakk, Amund
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825374
Tiivistelmä
Idén för att skriva detta arbete baserar sig på mina erfarenheter i mötet med magnetresonanstomografi (MR) i teori och praktik, som röntgenskötarstuderande vid Yrkeshögskolan Novia i Vasa.

Syftet med arbetet är att framställa en lättförståelig introduktion i MR åt röntgenskötarstuderande. Min teoretiska referensram är Blooms reviderade taxonomi, som diskuteras i förhållande till Yrkeshögskolan Novias kursspecifika läroplan. Introduktionen skall kunna förbereda studenten inför mötet med MR-praktiken.

Min metodologi är Grounded Theory och min metod är en komparativ litteraturanalys av ett urval textböcker inom ämnet MR. Grounded theory är en kvalitativ forskningsmetodologi. Metodologin siktar på att generera teori (som i nästa omgång kan testas empiriskt) på basis av data.

MR-teorin är omfattande, till viss del svår att förstå. Typiskt för litteraturen jag undersökte, är att texterna är genomgående tekniska, och för att lättare förstå många och långa textavsnitt, vore förkunskaper i fysik till en fördel. Resultatet, en lättförståelig text, blev därför kanske mindre omfattande och mindre lättförståelig än det jag från utgångspunkten hade hoppats.

MR-teknologin kan bäst läras genom praktik, med en viss nivå av förkunskaper och förståelse av de samma. Dessa har jag försökt att redogöra för i mitt arbete.
 
The idea for writing this study are based on my experiences in my encounters with magnetic resonance imaging (MRI) in theory and practice, as a radiographer student at the University of Applied Sciences Novia, Vasa.

The purpose of my study is to produce a comprehensible introduction in MRI for radiography students. My theoretical framework is Bloom’s revised taxonomy in light of Novia’s Learning objectives. The introduction is intended to prepare the student for the first practical period involving MRI.

My methodological approach is Grounded Theory and my method is a comparative literary study of a certain number of subject textbooks. Grounded Theory is a qualitative methodology, aiming to generate theory (to later be tested empirically) on the basis of data.

MRI theory is voluminous and generally difficult to grasp. A typical trait of the textbooks examined, is that they are very technical, and to some extent require some knowledge in physics. My result, a comprehensible introductory text, turned out less comprehensible than I initially had hoped it to be.

MRI-technology can best be learned through practice, provided a certain level of knowledge and understanding of the same are in place. These are what I have tried to encircle in my study.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste