Mediavälineiden hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa Mikkelissä
Järvinen, Sini; Masalin, Jenna (2019)
Järvinen, Sini
Masalin, Jenna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kartoittaa miten Mikkelin alueen päiväkodit hyödyntävät mediavälineitä pedagogisessa toiminnassaan. Tavoitteena oli tutkia, mitä ja miten mediavälineitä hyödynnetään päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli selvittää sähköisen kyselylomakkeen avulla Mikkelin alueen päiväkotien käytäntöjä siitä, miten varhaiskasvatuksen opettajat hyödyntävät eri mediavälineitä lapsiryhmässä, niin lasten kanssa kuin työvälineenä. Työllä oli tarkoitus myös selvittää, onko mediakasvatuksen toteutumisessa eroja Mikkelin alueella.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli, miten päiväkodeissa hyödynnetään mediaa ja mediavälineitä. Lisäksi tutkimuskysymyksinä oli, miten media näkyy pedagogisessa toiminnassa ja tarjotaanko henkilökunnalle mediakasvatukseen liittyvää koulutusta. Käytimme työssämme aineistonkeruuseen sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostitse päiväkotien johtajille. Johtajia pyydettiin välittämään kyselyä yksikkönsä varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselyssä hyödynnettiin suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Aineiston keruun jälkeen kysymykset analysoitiin. Suljetut kysymykset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja avoimet kysymykset luokiteltiin tekstinkäsittelyohjelman avulla.
Tulosten perusteella tabletti, musiikki, kirja, älypuhelin ja valokuvat olivat eniten varhaiskasvatuksessa käytettyjä mediavälineitä. Välineitä käytettiin pedagogiseen dokumentointiin, erilaisilla tuokioilla, erilaisten oppimispelien pelaamiseen, projekteihin ja yhteydenpitoon vanhempien kanssa. Median käytön katsottiin monipuolistavan toimintaa ja mahdollistavan suuremman määrän materiaalia. Median käytön kerrottiin kehittävän lasten mediataitoja. Haasteita median käytölle koettiin olevan välineiden riittämättömyys, ajanpuute arjessa sekä työntekijöiden koulutuksen puute ja epävarmuus käyttää medialaitteita lasten kanssa. Vastaajat toivoivat, että heillä olisi mahdollisuus saada käytännönläheisempää koulutusta mediakasvatukseen liittyen. Tarve koulutukselle nousi erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevien vastauksista.
Opinnäytetyön pääkysymyksenä oli, miten päiväkodeissa hyödynnetään mediaa ja mediavälineitä. Lisäksi tutkimuskysymyksinä oli, miten media näkyy pedagogisessa toiminnassa ja tarjotaanko henkilökunnalle mediakasvatukseen liittyvää koulutusta. Käytimme työssämme aineistonkeruuseen sähköistä kyselylomaketta, joka lähetettiin sähköpostitse päiväkotien johtajille. Johtajia pyydettiin välittämään kyselyä yksikkönsä varhaiskasvatuksen opettajille. Kyselyssä hyödynnettiin suljettuja ja avoimia kysymyksiä. Aineiston keruun jälkeen kysymykset analysoitiin. Suljetut kysymykset analysoitiin Webropol-ohjelman avulla ja avoimet kysymykset luokiteltiin tekstinkäsittelyohjelman avulla.
Tulosten perusteella tabletti, musiikki, kirja, älypuhelin ja valokuvat olivat eniten varhaiskasvatuksessa käytettyjä mediavälineitä. Välineitä käytettiin pedagogiseen dokumentointiin, erilaisilla tuokioilla, erilaisten oppimispelien pelaamiseen, projekteihin ja yhteydenpitoon vanhempien kanssa. Median käytön katsottiin monipuolistavan toimintaa ja mahdollistavan suuremman määrän materiaalia. Median käytön kerrottiin kehittävän lasten mediataitoja. Haasteita median käytölle koettiin olevan välineiden riittämättömyys, ajanpuute arjessa sekä työntekijöiden koulutuksen puute ja epävarmuus käyttää medialaitteita lasten kanssa. Vastaajat toivoivat, että heillä olisi mahdollisuus saada käytännönläheisempää koulutusta mediakasvatukseen liittyen. Tarve koulutukselle nousi erityisesti alle 3-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevien vastauksista.