Pienten tuotantoautojen taloudellisuusvertailu
Nikkari, Eero (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925504
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925504
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä vertaillaan erityyppisiä henkilö- ja pakettiautoja tuotantoautokäytössä. Työn tarkoitus on löytää erilaisiin pieniä tuotantoautoja vaativiin työtehtäviin kustannustehokkain ja käytännöllisin autovaihtoehto. Autojen vertailussa keskityttiin taloudellisiin tekijöihin, kuten hankintahintaan ja polttoaineen kulutukseen, sekä työtehtävien käytännöllisyyteen liittyviin tekijöihin, jotka vaikuttavat tarkasteltavana olevan työn suorittamiseen.
Työn teoreettisessa osassa käytiin läpi kuljetustalouden kustannuslaskennan periaatteita, joiden mukaan autojen kustannustehokkuutta tarkasteltiin. Kuljetustalouden kustannuslaskelmien lisäksi käytiin läpi itse autotyyppejä, niiden moottoriratkaisuja sekä varustelua. Työn empiirisessä osassa laskettiin valituille automalleille vuosikustannukset sopiviksi katsottujen, eri lähteistä saatujen arvojen perusteella. Lisäksi tutkittiin, millaisia vaatimuksia eri työtehtävät asettavat tuotantoautoille ja pohdittiin niiden perusteella sopiva autotyyppi laskennan tuloksia apuna käyttäen.
Työ suoritettiin vertailevana monimuototutkimuksena. Siinä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä kustannuslaskennassa ja kvalitatiivisia menetelmiä tutkittaessa auton sopivuutta tehtävään tyyppinsä ja varustelunsa puolesta. Työllä ei ollut toimeksiantajaa ja sen on tarkoitus olla yleishyödyllinen, jota voidaan käyttää työkaluna ja viitteenä yritykselle sopivan tuotantoauton etsimisessä.
Työn laskentojen tulosten ja käytännön pohdinnan tuloksena pääteltiin, että täyssähköinen monikäyttöajoneuvo tai vaihtoehtoisesti dieselpakettiauto on paras valinta työtehtäviin, joissa vaaditaan paljon tavaroiden kuljettamista ja täyssähköinen henkilöauto pääasiassa henkilökuljetuksia vaativiin tehtäviin.
Työn teoreettisessa osassa käytiin läpi kuljetustalouden kustannuslaskennan periaatteita, joiden mukaan autojen kustannustehokkuutta tarkasteltiin. Kuljetustalouden kustannuslaskelmien lisäksi käytiin läpi itse autotyyppejä, niiden moottoriratkaisuja sekä varustelua. Työn empiirisessä osassa laskettiin valituille automalleille vuosikustannukset sopiviksi katsottujen, eri lähteistä saatujen arvojen perusteella. Lisäksi tutkittiin, millaisia vaatimuksia eri työtehtävät asettavat tuotantoautoille ja pohdittiin niiden perusteella sopiva autotyyppi laskennan tuloksia apuna käyttäen.
Työ suoritettiin vertailevana monimuototutkimuksena. Siinä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä kustannuslaskennassa ja kvalitatiivisia menetelmiä tutkittaessa auton sopivuutta tehtävään tyyppinsä ja varustelunsa puolesta. Työllä ei ollut toimeksiantajaa ja sen on tarkoitus olla yleishyödyllinen, jota voidaan käyttää työkaluna ja viitteenä yritykselle sopivan tuotantoauton etsimisessä.
Työn laskentojen tulosten ja käytännön pohdinnan tuloksena pääteltiin, että täyssähköinen monikäyttöajoneuvo tai vaihtoehtoisesti dieselpakettiauto on paras valinta työtehtäviin, joissa vaaditaan paljon tavaroiden kuljettamista ja täyssähköinen henkilöauto pääasiassa henkilökuljetuksia vaativiin tehtäviin.