Roolipelidemo OpenGL:llä
Turku, Teemu (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925509
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toteutetaan roolipelidemo OpenGL-ohjelmointirajapintaa käyttäen. Työssä keskitytään selvittämään, kuinka luodaan mahdollisimman yksinkertainen pelimoottori pienen pelin testaamiseen.
Opinnäytetyön alussa selvitetään, mitä eri ohjelmistokirjastoja ja ohjelmia työssä käytetään. Työssä kerrotaan pelin suunnittelusta ja siitä, mitä lopullisessa pelissä tulisi olla. Työssä käytetään ohjelmointikielenä C++ -ohjelmointikieltä. Opinnäytetyön lukijalla olete-taan olevan ymmärrys ohjelmoinnin perusteista.
Opinnäytetyössä toteutetaan pelimoottoriin grafiikan piirto, käyttäjän syötteen tunnistus, äänien toistaminen sekä omien kolmiulotteisten mallien lataaminen. Työssä kerrotaan, kuinka kamera määritellään kolmiulotteiseen maailmaan, ja kuinka model-, view- ja projection- matriiseja käytetään kolmiulotteisen maailman näyttämiseen. Työssä myös kerrotaan, kuinka luodaan yksinkertainen collision-järjestelmä, ja kuinka voidaan helposti määritellä kenttään tapahtumia.
Pelidemo sisältää yhden kentän, jossa pelaaja pystyy liikuttamaan pelaajahahmoa ja juttelemaan pelimaailmassa seisovan hahmon kanssa. Pelaaja pystyy myös tutkimaan kentällä näkyvää tynnyriä. Opinnäytetyössä asetetut tavoitteet pelidemolle saavutettiin.
Opinnäytetyön alussa selvitetään, mitä eri ohjelmistokirjastoja ja ohjelmia työssä käytetään. Työssä kerrotaan pelin suunnittelusta ja siitä, mitä lopullisessa pelissä tulisi olla. Työssä käytetään ohjelmointikielenä C++ -ohjelmointikieltä. Opinnäytetyön lukijalla olete-taan olevan ymmärrys ohjelmoinnin perusteista.
Opinnäytetyössä toteutetaan pelimoottoriin grafiikan piirto, käyttäjän syötteen tunnistus, äänien toistaminen sekä omien kolmiulotteisten mallien lataaminen. Työssä kerrotaan, kuinka kamera määritellään kolmiulotteiseen maailmaan, ja kuinka model-, view- ja projection- matriiseja käytetään kolmiulotteisen maailman näyttämiseen. Työssä myös kerrotaan, kuinka luodaan yksinkertainen collision-järjestelmä, ja kuinka voidaan helposti määritellä kenttään tapahtumia.
Pelidemo sisältää yhden kentän, jossa pelaaja pystyy liikuttamaan pelaajahahmoa ja juttelemaan pelimaailmassa seisovan hahmon kanssa. Pelaaja pystyy myös tutkimaan kentällä näkyvää tynnyriä. Opinnäytetyössä asetetut tavoitteet pelidemolle saavutettiin.