Tullaan tutuiksi: Safewards-mallin Tullaan tutuiksi-intervention käynnistäminen Keski-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatrisilla osastoilla 1 ja 2
Puttonen, Mervi; Tarvainen, Elina (2019)
Puttonen, Mervi
Tarvainen, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825367
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimeksiantona tehty tutkimuksellinen kehittämistyö Keski-Suomen sairaanhoitopiirin psykiatrisille osastoille 1 ja 2. Opinnäytetyö käynnisti Tullaan tutuiksi-intervention, joka on yksi Safewardsin kymmenestä interventiosta. Intervention tarkoitus on vähentää konflikteja ja niistä aiheutuvia rajoitustoimenpiteitä. Tullaan tutuiksi-interventio on kansio, joka henkilökunnan itsestään tekemien esittelyiden avulla pyrkii lisäämään keskustelua sekä luottamusta henkilökunnan ja potilaiden välillä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli pitää psykiatristen osastojen 1 ja 2 henkilökunnalle tiedotustilaisuus Tullaan tutuiksi-interventiosta. Tiedotustilaisuuden tavoitteena oli ohjata ja motivoida osastojen henkilökuntaa kansion tekemiseen. Kahtena päivänä pidetyissä seitsemässä tiedotustilaisuudessa esiteltiin henkilökunnalle Power Point-esityksenä intervention tarkoitus ja keinoja kansion toteuttamiseen. Tiedotustilaisuudessa esiteltiin mallikansio esimerkkiesittelyineen. Interventio otettiin hyvin vastaan ja henkilökunta oli motivoitunut intervention käyttöönottoon. Analyysimenetelmänä toimi muistinvarainen analyysi. Tiedotustilaisuuksien jälkeen tehtiin muistio esityksestä saadusta suullisesta palautteesta ja analysoitiin sen avulla ohjauksen ja motivoinnin onnistumista.
Tuloksena voidaan pitää intervention käynnistymistä ja palautteen mukaan motivoinnissa onnistumista. Tullaan tutuiksi-interventio voi muiden Safewardsin interventioiden ohella toimia työkaluna henkilökunnalle tilanteessa, jossa konfliktien ja rajoitustoimenpiteiden kasvuun halutaan kiinnittää huomiota. Jatkossa olisi tarpeellista myös seurata rajoitustoimenpiteiden määrää osastoilla 1 ja 2 ja tutkia, mitkä asiat niihin vaikuttavat. The thesis was assigned by the Central Finland Health Care District´s Psychiatric Wards 1 and 2. The thesis started a Know Each Other intervention, which is one of the Safewards model´s ten interventions. The purpose of the intervention is to reduce the conflicts and containments that they cause in psychiatric wards. The Know Each Other intervention is a folder in which the members of the staff introduce themselves. The introductions of the staff members aim to increase conversation and trust between the staff and the
patients.
The purpose of the thesis was to organise a briefing about the Know Each Other intervention. The goal of the briefing was to guide and motivate the staff of the Psychiatric Wards 1 and 2. During seven briefings held in two days, the staff attended Power Point-presentations about the purpose of the intervention and ways to make the folder. A model folder with introduction examples was presented in the briefing. The intervention was well received, and the staff was motivated to implement the intervention. The analysis method was a memory-based analysis. The analysis was based on the feedback by the staff that was written in a memorandum made after the presentations. The success of the guidance and motivation was analysed with the help of the memorandum.
The implementation of the intervention can be seen as a result of the thesis as well as the success in motivating the staff as confirmed by the feedback given by the staff. The Know Each Other intervention can, along with other interventions, work as a tool for the staff in a situation in which they address the increase of conflicts and containments. In the future, it is necessary to follow up the number of containments on wards 1 and 2 and study what causes them.
Opinnäytetyön tarkoitus oli pitää psykiatristen osastojen 1 ja 2 henkilökunnalle tiedotustilaisuus Tullaan tutuiksi-interventiosta. Tiedotustilaisuuden tavoitteena oli ohjata ja motivoida osastojen henkilökuntaa kansion tekemiseen. Kahtena päivänä pidetyissä seitsemässä tiedotustilaisuudessa esiteltiin henkilökunnalle Power Point-esityksenä intervention tarkoitus ja keinoja kansion toteuttamiseen. Tiedotustilaisuudessa esiteltiin mallikansio esimerkkiesittelyineen. Interventio otettiin hyvin vastaan ja henkilökunta oli motivoitunut intervention käyttöönottoon. Analyysimenetelmänä toimi muistinvarainen analyysi. Tiedotustilaisuuksien jälkeen tehtiin muistio esityksestä saadusta suullisesta palautteesta ja analysoitiin sen avulla ohjauksen ja motivoinnin onnistumista.
Tuloksena voidaan pitää intervention käynnistymistä ja palautteen mukaan motivoinnissa onnistumista. Tullaan tutuiksi-interventio voi muiden Safewardsin interventioiden ohella toimia työkaluna henkilökunnalle tilanteessa, jossa konfliktien ja rajoitustoimenpiteiden kasvuun halutaan kiinnittää huomiota. Jatkossa olisi tarpeellista myös seurata rajoitustoimenpiteiden määrää osastoilla 1 ja 2 ja tutkia, mitkä asiat niihin vaikuttavat.
patients.
The purpose of the thesis was to organise a briefing about the Know Each Other intervention. The goal of the briefing was to guide and motivate the staff of the Psychiatric Wards 1 and 2. During seven briefings held in two days, the staff attended Power Point-presentations about the purpose of the intervention and ways to make the folder. A model folder with introduction examples was presented in the briefing. The intervention was well received, and the staff was motivated to implement the intervention. The analysis method was a memory-based analysis. The analysis was based on the feedback by the staff that was written in a memorandum made after the presentations. The success of the guidance and motivation was analysed with the help of the memorandum.
The implementation of the intervention can be seen as a result of the thesis as well as the success in motivating the staff as confirmed by the feedback given by the staff. The Know Each Other intervention can, along with other interventions, work as a tool for the staff in a situation in which they address the increase of conflicts and containments. In the future, it is necessary to follow up the number of containments on wards 1 and 2 and study what causes them.