Taide ja luovuus osallistavana ilmiönä Nuorten taidetyöpajalla
Tapper, Oona (2019)
Tapper, Oona
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823152
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoa Nuorten taidetyöpajan taiteen ja luovuuden osallisuuden ilmiöstä. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii Jyväskylän kaupungin työpajatoimintaa 17-29 vuotiaille nuorille tarjoava Nuorten taidetyöpaja. Tavoitteena oli selvittää laadullisen tutkimuksen avulla sitä, kuinka taide ja luovuus ilmenee työpajalla sekä mitkä tekijät motivoivat ja osallistavat nuoria taidetoimintaan. Tavoitteena oli myös kuvata, miten taidetyöpajan tarjoama taidetoiminta ja luovuuteen tukeminen vaikuttavat nuorten arkeen ja tulevaisuuteen.
Tutkimuksen aineisto koottiin osallistuvalla havainnoinnilla ja teemahaastatteluilla. Havainnoinnit ja haastattelut toteutettiin kolmeen eri työpajaan: arjentaitopajoille Starttiin ja Volttiin sekä työelämäpaja Tuunaten tuotteeksi, eli Tutuun. Haastateltavia nuoria oli yksitoista ja ohjaajia neljä. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja havainnointi tuki haastattelun aineistoa.
Opinnäytetyö osoitti, että taidetoiminta tuki Nuorten taidetyöpajalla nuorten psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista toimintakykyä ja tätä kautta se voi tarjota nuorille paremmat edellytykset kouluun ja työelämään, tukea arjenhallintaa sekä ehkäistä syrjäytymistä. Nuorten taidetyöpajan monipuolisena koettu taidealojen tarjonta, ympäristön tukemat puitteet luovuuden toteuttamiselle, ilmaiset materiaalit, ohjaajat ja heidän ohjaustapansa olivat osallisuuteen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus osoitti, että taide tuki nuorten minäkuvaa ja identiteettiä. Nuoret käyttivät taidetoimintaa keskittymisen keinona sekä osana stressin ja mielenhallintaa. Nuoret näkivät taiteen ja luovuuden tarjoamat onnistumisen kokemukset tärkeänä ja ne tukivat heidän itsevarmuuttansa omista kyvyistään ja pystyvyydestään. Nuoret näkivät luovuuden tukevan myös luovaa ajattelukykyä ja mielikuvitusta, mikä voi tukea myöhemmässä vaiheessa nuoria koulussa ja työelämässä.
Tutkimuksen aineisto koottiin osallistuvalla havainnoinnilla ja teemahaastatteluilla. Havainnoinnit ja haastattelut toteutettiin kolmeen eri työpajaan: arjentaitopajoille Starttiin ja Volttiin sekä työelämäpaja Tuunaten tuotteeksi, eli Tutuun. Haastateltavia nuoria oli yksitoista ja ohjaajia neljä. Aineisto analysoitiin teemoittelulla ja havainnointi tuki haastattelun aineistoa.
Opinnäytetyö osoitti, että taidetoiminta tuki Nuorten taidetyöpajalla nuorten psyykkistä, kognitiivista ja sosiaalista toimintakykyä ja tätä kautta se voi tarjota nuorille paremmat edellytykset kouluun ja työelämään, tukea arjenhallintaa sekä ehkäistä syrjäytymistä. Nuorten taidetyöpajan monipuolisena koettu taidealojen tarjonta, ympäristön tukemat puitteet luovuuden toteuttamiselle, ilmaiset materiaalit, ohjaajat ja heidän ohjaustapansa olivat osallisuuteen positiivisesti vaikuttavia tekijöitä.
Tutkimus osoitti, että taide tuki nuorten minäkuvaa ja identiteettiä. Nuoret käyttivät taidetoimintaa keskittymisen keinona sekä osana stressin ja mielenhallintaa. Nuoret näkivät taiteen ja luovuuden tarjoamat onnistumisen kokemukset tärkeänä ja ne tukivat heidän itsevarmuuttansa omista kyvyistään ja pystyvyydestään. Nuoret näkivät luovuuden tukevan myös luovaa ajattelukykyä ja mielikuvitusta, mikä voi tukea myöhemmässä vaiheessa nuoria koulussa ja työelämässä.