"ÄLÄ SURE, EI SE OLE PYSYVÄÄ!" Kokemuksia vankien lasten vertaisryhmästä
Lumme, Ninni (2019)
Lumme, Ninni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925506
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana oli Kanta-Hämeen perhetyö ry osana Ensi- ja turvakotien liiton hallinnoimaa Vanhempi vankilan portilla -hanketta. Työn tavoitteena oli tutkia, millaisia kokemuksia vankien lapsilla on vertaisryhmästä ja miten ryhmä edistää lapsen osallisuutta vankiperhetyössä. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, ja sen produktina syntyi sähköinen opas rikosseuraamusperheiden lasten vertaisryhmään. Oppaassa mallinnettiin kuusi kertaa kokoontuneen pilottiryhmän rakenne hankkeen aikana kehitetyn Vangin perheen polku -työkalun mukaisesti. Opas antaa ohjaajalle käytännönläheisen tuen vertaisryhmän ideointiin.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin vertaistuen sekä lapsen osallisuuden näkökulmaa osana rikosseuraamusperheiden kanssa tehtävää lapsi- ja perhetyötä. Aineisto kerättiin vertaisryhmässä havainnoimalla sekä palautelomakkeiden avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen. Opinnäytetyöhön sisältyy työn tilaajan palaute sekä prosessikuvaus toiminnallisesta osuudesta.
Tulosten mukaan lapsilla oli hyviä kokemuksia vertaisryhmästä ja he saivat siitä tukea elämäntilanteeseensa tunnetasolla. Ryhmä lisäsi osallisuutta antamalla lapsille mahdollisuuden puhua heille tärkeitä asioita, kuten vankilatapaamisista. Johtopäätöksenä voidaan todeta vertaisryhmän edistävän lapsen osallisuutta lapsi- ja perhetyössä tuottamalla kokemuksellista tietoa lapsen näkökulmasta. Työn tilaajan palautteen mukaan lapsen oikeus lapsuuteen ja lapsen tasoiseen asioiden käsittelyyn välittyy työstä. Pilottiryhmästä koostettu opas sai hyvää palautetta, ja se jää ryhmänohjaajien käyttöön hankkeen päätyttyä. Opas linkitetään Ensi- ja turvakotien liiton sekä hankkeessa mukana olevien yhdistysten sivuille.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössä käytettiin vertaistuen sekä lapsen osallisuuden näkökulmaa osana rikosseuraamusperheiden kanssa tehtävää lapsi- ja perhetyötä. Aineisto kerättiin vertaisryhmässä havainnoimalla sekä palautelomakkeiden avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen. Opinnäytetyöhön sisältyy työn tilaajan palaute sekä prosessikuvaus toiminnallisesta osuudesta.
Tulosten mukaan lapsilla oli hyviä kokemuksia vertaisryhmästä ja he saivat siitä tukea elämäntilanteeseensa tunnetasolla. Ryhmä lisäsi osallisuutta antamalla lapsille mahdollisuuden puhua heille tärkeitä asioita, kuten vankilatapaamisista. Johtopäätöksenä voidaan todeta vertaisryhmän edistävän lapsen osallisuutta lapsi- ja perhetyössä tuottamalla kokemuksellista tietoa lapsen näkökulmasta. Työn tilaajan palautteen mukaan lapsen oikeus lapsuuteen ja lapsen tasoiseen asioiden käsittelyyn välittyy työstä. Pilottiryhmästä koostettu opas sai hyvää palautetta, ja se jää ryhmänohjaajien käyttöön hankkeen päätyttyä. Opas linkitetään Ensi- ja turvakotien liiton sekä hankkeessa mukana olevien yhdistysten sivuille.