Vaihdehuollon raporttivaiheen kehittäminen
Hiilloste, Vesa (2019)
Hiilloste, Vesa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825343
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120825343
Tiivistelmä
Yrityksessä nähtiin tarve kehittää huoltoprosessin dokumentointia ja prosessiin liittyviä työkaluja. Teollisuusvaihteiden huollossa käytetyn raporttityökalun kehittäminen aloitettiin järjestämällä tapaamisia asianomaisten kesken työkalun kehittämiseen liittyen. Tapaamisissa keskityttiin osastokohtaisiin parannusehdotuksiin vaihdehuollon prosessin kannalta ja esitettiin uusia kehitysehdotuksia toiminnallisuuteen ja käyttäjäystävällisyyteen liittyen. Kehitysehdotuksista laadittiin lista, jonka mukaan työtä lähdettiin suunnittelemaan. Listan sisältämät kehitysehdotukset jaettiin useisiin eri kategorioihin, joiden mukaan luotiin suunnitelma työn suorittamiselle.
Työn suorittaminen aloitettiin visuaalisen pohjan suunnittelulla. Visuaalisen pohjan suunnittelemisen jälkeen alettiin ideoida raporttityökalun toiminnallisia ominaisuuksia. Työlle pidettiin välinäyttöjä suorituksen eri vaiheissa, joilla ohjattiin työn etenemistä optimaaliseen lopputulokseen. Välinäytöt toteutettiin kehitystapaamisten tapaan osastokohtaisesti ja niistä kerättiin talteen kaikki parannusta vaativat kohdat optimaalisen lopputuloksen saamiseksi.
Valmiin ja tarkastetun suunnitelman pohjalta alettiin tehdä uutta raporttityökalua vanhan tilalle. Työ tehtiin Microsoft Excel –taulukkolaskentaohjelmalla, jossa voitiin käyttää hyväksi VBA-ohjelmointikieltä. VBA:n avulla työkalulle luotiin paljon toiminnallisia ominaisuuksia ja tehostavia toimintoja. Valmiin visuaalisen pohjan ympärille alettiin luoda työskentelyä ohjaavia ja käyttöä tehostavia toimintokokonaisuuksia. Koodaamisen mallina toimi vanha raporttityökalu.
Valmis työ otettiin koekäyttöön vanhan raporttityökalun rinnalle sen toimivuuden testaamiseksi. Työkalusta kerättiin kehitystä vaativia epäkohtia ja tarkasteltiin sen toimivuutta vaihdehuollon työkaluna. Koekäytön jälkeen henkilöstölle pidettiin uuden työkalun käyttöön ohjaava koulutus, jolla varmistettiin jokaisen asianomaisen perehtyneen työkalun oikeaoppiseen käyttöön.
Työn suorittaminen aloitettiin visuaalisen pohjan suunnittelulla. Visuaalisen pohjan suunnittelemisen jälkeen alettiin ideoida raporttityökalun toiminnallisia ominaisuuksia. Työlle pidettiin välinäyttöjä suorituksen eri vaiheissa, joilla ohjattiin työn etenemistä optimaaliseen lopputulokseen. Välinäytöt toteutettiin kehitystapaamisten tapaan osastokohtaisesti ja niistä kerättiin talteen kaikki parannusta vaativat kohdat optimaalisen lopputuloksen saamiseksi.
Valmiin ja tarkastetun suunnitelman pohjalta alettiin tehdä uutta raporttityökalua vanhan tilalle. Työ tehtiin Microsoft Excel –taulukkolaskentaohjelmalla, jossa voitiin käyttää hyväksi VBA-ohjelmointikieltä. VBA:n avulla työkalulle luotiin paljon toiminnallisia ominaisuuksia ja tehostavia toimintoja. Valmiin visuaalisen pohjan ympärille alettiin luoda työskentelyä ohjaavia ja käyttöä tehostavia toimintokokonaisuuksia. Koodaamisen mallina toimi vanha raporttityökalu.
Valmis työ otettiin koekäyttöön vanhan raporttityökalun rinnalle sen toimivuuden testaamiseksi. Työkalusta kerättiin kehitystä vaativia epäkohtia ja tarkasteltiin sen toimivuutta vaihdehuollon työkaluna. Koekäytön jälkeen henkilöstölle pidettiin uuden työkalun käyttöön ohjaava koulutus, jolla varmistettiin jokaisen asianomaisen perehtyneen työkalun oikeaoppiseen käyttöön.