Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Stärkande av elevers självkänsla i skolan - Upplevelser av elever i årskurs nio

Leppänen, Amanda; Nurmi, Camilla (2019)

 
Avaa tiedosto
Examensarbete Nurmi&Leppänen.pdf (892.0Kt)
Lataukset: 


Leppänen, Amanda
Nurmi, Camilla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025632
Tiivistelmä
Ungdomstiden är en hektisk tid på grund av den fysiska-, psykiska- och sociala utvecklingen där ungdomarnas självkänsla står i en sårbar ställning. Tidigare forskning visar att svag självkänsla har en koppling till depression och ångest samt att svag självkänsla har en inverkan i äldre ålder. Elever tillbringar en stor del av sin tid i skolan som inte endast är ett ställe för skolarbete utan även ett ställe för personlig utveckling. Skolan har en betydande roll för att stärka elevers självkänsla. Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur elever i årskurs nio som fyllt 15 år, upplever att deras självkänsla kunde stärkas i skolan av skolpersonalen. Resultaten kan stöda skolpersonalens arbete för att stärka elevers självkänsla. Arbetet är ett beställningsarbete av Ung i fokus r.f. vars verksamhet syftar till förbyggande arbete för barn och unga. Den teoretiska referensramen baserar sig på empowerment och bemötande. Vi har använt oss av en kvalitativ metod genom att göra två (2) fokusgruppintervjuer. Intervjuerna genomfördes i två svenskspråkiga högstadier i huvudstadsregionen. I intervjuerna deltog fyra (4) elever per grupp, totalt åtta (8) elever. Materialet är analyserat med hjälp av innehållsanalys genom en induktiv ansats. Resultaten visar att skolpersonalens bemötande samt empowerment har en betydande roll för att stärka elevers självkänsla i skolmiljön. En god relation mellan skolpersonal och eleven är essentiellt men också socialt stöd i skolan. Det är viktigt att skolpersonalen har en förmåga att uppmärksamma och lyfta fram elevers styrkor på olika sätt så att eleven själv ska inse sina styrkor. Elever i årskurs nio behöver rikligt med handledning och information för att kunna göra val och beslut inför fortsatta studier och framtiden. Skolpersonalens viktigaste uppgift är att stöda eleven till att göra egna val och stöda eleven i de val hen gör.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste