HURRIKAANIT-TAPAHTUMAN JÄRJESTÄMINEN TORIKESKUKSESSA
Kallio, Kristiina (2010)
Kallio, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103293665
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja, kauppakeskus Torikeskuksen markkinoinnista vastaava Satu Jokihalme on kehittänyt Hurrikaanit-tapahtuman vuonna 2009 Torikeskuksessa. Hurrikaanit-tapahtuma on järjestetty kaksi kertaa vuodessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, miten Hurrikaanit-tapahtuma järjestetään Torikeskuksessa. Tutkimusongelmana oli selvittää, miten järjestetään markkinointitapahtuma kauppakeskuksissa, millainen näkemys yrittäjillä on onnistuneesta markkinointitapahtumasta, saavutettiinko tapahtumalle asetetut tavoitteet ja mitä kehitettävää on tapahtuman tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimus on rajattu koskemaan tapahtuman tavoitteiden määrittelyä, vaikutusten mittaamista, tavoitteiden mittaamista, tapahtumamarkkinointia, tapahtumamarkkinoinnin SWOT-analyysia ja tapahtuman mainontaa. Empiirisessä osassa tutkimuskohteena oli Torikeskuksen Hurrikaanit-tapahtuma. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Torikeskuksen kolmesta yrityksestä ennen tapahtumaa ja tapahtuman jälkeen. Yrityskyselyn avulla haluttiin saada vastauksia siitä, mitä mieltä yritykset olivat toteutuneesta Hurrikaanit-tapahtumasta ja sen vaikutuksista liiketoimintaan. Tutkimustulokset analysoitiin, ja niiden perusteella tehtiin johtopäätökset sekä mietittiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Lisäksi Hurrikaanit-tapahtumaa havainnoitiin passiivisella osallistuvalla havainnointimenetelmällä, jossa havainnoitiin asiakkaiden ostoskäyttäytymistä, ohjelmiin osallistumista ja viihtyvyyttä tapahtuman aikana. Asiakasvirtalaskurien avulla verrattiin Hurrikaanit-tapahtuman kävijämäärä tavalliseen viikkoon.
Tutkimuksesta selvisi, että Hurrikaanit-tapahtumalle asetetut tavoitteet saavutettiin suurelta osin. Hurrikaanit-tapahtuman yritysten mielestä kaipaa uudistusta, ja myynti lisääntyi hieman. Hurrikaanit-tapahtuma kävijämäärä jäi pieneksi, ja mainonta kaipaa nuorennusta. Tutkimustulosten avulla saatiin hyödyllistä tietoa Torikeskukselle Hurrikaanit-tapahtuman jatkoa ajatellen.
Tutkimus on rajattu koskemaan tapahtuman tavoitteiden määrittelyä, vaikutusten mittaamista, tavoitteiden mittaamista, tapahtumamarkkinointia, tapahtumamarkkinoinnin SWOT-analyysia ja tapahtuman mainontaa. Empiirisessä osassa tutkimuskohteena oli Torikeskuksen Hurrikaanit-tapahtuma. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista menetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin Torikeskuksen kolmesta yrityksestä ennen tapahtumaa ja tapahtuman jälkeen. Yrityskyselyn avulla haluttiin saada vastauksia siitä, mitä mieltä yritykset olivat toteutuneesta Hurrikaanit-tapahtumasta ja sen vaikutuksista liiketoimintaan. Tutkimustulokset analysoitiin, ja niiden perusteella tehtiin johtopäätökset sekä mietittiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Lisäksi Hurrikaanit-tapahtumaa havainnoitiin passiivisella osallistuvalla havainnointimenetelmällä, jossa havainnoitiin asiakkaiden ostoskäyttäytymistä, ohjelmiin osallistumista ja viihtyvyyttä tapahtuman aikana. Asiakasvirtalaskurien avulla verrattiin Hurrikaanit-tapahtuman kävijämäärä tavalliseen viikkoon.
Tutkimuksesta selvisi, että Hurrikaanit-tapahtumalle asetetut tavoitteet saavutettiin suurelta osin. Hurrikaanit-tapahtuman yritysten mielestä kaipaa uudistusta, ja myynti lisääntyi hieman. Hurrikaanit-tapahtuma kävijämäärä jäi pieneksi, ja mainonta kaipaa nuorennusta. Tutkimustulosten avulla saatiin hyödyllistä tietoa Torikeskukselle Hurrikaanit-tapahtuman jatkoa ajatellen.