Asiakastyytyväisyyskysely : Alavuden Kehitys Oy
Hautala, Terhi (2019)
Hautala, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120925564
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Alavuden Kehitys Oy, joka tarjoaa elinkeinopalveluja Alavuden kaupungin asukkaille ja yrityksille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli asiakastyytyväisyyskyselyn tekeminen ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yrityksen asiakkaiden tämänhetkistä tyytyväisyyttä yritykseen ja sen palveluihin. Asiakastyytyväisyysselvityksen suorittaminen oli kirjattu toimeksiantajan strategiaan, joten yrityksen asettama tavoite sen toteuttamisesta toteutui tämän opinnäytetyön myötä. Työ sisältää tulosten tulkinnan ja pohdinnan. Toimeksiantaja voi käyttää kyselyä uusien asiakastyytyväisyyskyselyjen pohjana.
Kysymykset laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja kysely jaettiin osioihin, joita olivat henkilökohtainen palvelu, tapahtumat ja koulutukset, tiedottaminen ja verkkopalvelut sekä Fasadin kokous- ja koulutustilat. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin loka-marraskuussa 2019 sähköisenä Webropol-kyselynä. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille toimeksiantajan asiakasrekisteristä löytyville yritysverkoston yhteyshenkilöille. Tämän lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata suoraan Alavuden Kehitys Oy:n sekä Alavuden kaupungin kotisivuilta löytyvän kyselylinkin kautta. Sähköpostin kautta kyselylinkki lähetettiin 706 osoitteeseen ja kyselyyn saatiin 133 vastausta. Vastausprosenttia kyselylle ei voitu laskea. Lähetettyjen kyselylinkkien määrään nähden vastausten määrä jäi melko vähäiseksi.
Saatujen vastausten perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Tyytyväisyyttä koettiin erityisesti positiivisesta palveluasenteesta, yrityksen sijainnista, uutiskirjeestä ja siitä, että asiakasta pidetään tärkeänä. Tuloksista selvisi myös, että moni vastaajista ei ollut tietoinen kaikista tarjottavista palveluista, joten kehittämiskohteita löytyi muun muassa yrityksen markkinointiin ja tiedottamiseen.
Kysymykset laadittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa ja kysely jaettiin osioihin, joita olivat henkilökohtainen palvelu, tapahtumat ja koulutukset, tiedottaminen ja verkkopalvelut sekä Fasadin kokous- ja koulutustilat. Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin loka-marraskuussa 2019 sähköisenä Webropol-kyselynä. Linkki kyselyyn lähetettiin kaikille toimeksiantajan asiakasrekisteristä löytyville yritysverkoston yhteyshenkilöille. Tämän lisäksi kyselyyn oli mahdollista vastata suoraan Alavuden Kehitys Oy:n sekä Alavuden kaupungin kotisivuilta löytyvän kyselylinkin kautta. Sähköpostin kautta kyselylinkki lähetettiin 706 osoitteeseen ja kyselyyn saatiin 133 vastausta. Vastausprosenttia kyselylle ei voitu laskea. Lähetettyjen kyselylinkkien määrään nähden vastausten määrä jäi melko vähäiseksi.
Saatujen vastausten perusteella asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä yrityksen palveluihin. Tyytyväisyyttä koettiin erityisesti positiivisesta palveluasenteesta, yrityksen sijainnista, uutiskirjeestä ja siitä, että asiakasta pidetään tärkeänä. Tuloksista selvisi myös, että moni vastaajista ei ollut tietoinen kaikista tarjottavista palveluista, joten kehittämiskohteita löytyi muun muassa yrityksen markkinointiin ja tiedottamiseen.