Muutosviestintä muutosjohtajuuden työkaluna : henkilöstön näkemyksiä kohdeorganisaation viestinnästä muutoksen aikana
Häkli-Mustonen, Teija; Sulkko, Mikael (2019)
Häkli-Mustonen, Teija
Sulkko, Mikael
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025627
Tiivistelmä
Nykypäivän organisaatiot kohtaavat haasteita, jotka pakottavat ne jatkuvasti muuttumaan ja kehittämään toimintaansa. Organisaatiossa muutos koskettaa usein koko henkilökuntaa ja vaatii vahvaa johtamista sekä vaikuttavaa viestintää muutoksen läpiviemiseksi. Tässä opinnäytetyönä tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalialan palveluita tuottavan organisaation muutosviestintää. Tutkimuksen tarkoitus oli kuvailla kohdeorganisaation henkilöstön käsityksiä muutosviestinnästä organisaatiomuutoksen aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jolla kohdeorganisaatio voi tulevaisuudessa kehittää oman organisaationsa muutosviestintää muutosjohtajuuden työkaluna.
Tämän tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen mittariksi laadittiin kyselylomake, joka sisälsi suljettuja kysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Kysely toteutettiin kesä–heinäkuussa 2019 lähettämällä sähköinen kyselylomake kohdeorganisaation koko henkilöstölle (N=258). Vastauksia saatiin 64 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 25%. Määrällinen tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Avoimen kysymyksen aineisto käsiteltiin teorialähtöisellä temaattisella analyysillä.
Tutkimuksen tuloksista löytyi merkittävä yhteys muutoskokemuksen ja vaikuttavan muutosviestinnän välillä. Mitä paremmin vastaajat kokivat saaneensa tietoa eri viestintäkanavien kautta, sitä paremmin he arvioivat myös kohdeorganisaation viestintäkäytäntöjä, viestinnän sisältöä sekä vuorovaikutuksellisuutta ja kokivat organisaatiomuutoksen mahdollisuutena. Lisäksi esimiesasemassa toimivat vastaajat arvioivat kohdeorganisaation muutosviestinnän muuta henkilöstöä paremmaksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeorganisaation muutosviestinnän kehittämiskohteiksi nousi käytössä olevien viestintäkanavien käytön tehostaminen. Lisäksi kohdeorganisaation tulisi järjestelmällisesti kehittää viestintäkäytäntöjä, täsmentää muutosviestinnän sisältöä sekä panostaa johdon ja henkilöstön välisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä kohdeorganisaation muutosviestintää muutosjohtajuuden työkaluna.
Tämän tutkimuksen toteuttamiseen käytettiin määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen mittariksi laadittiin kyselylomake, joka sisälsi suljettuja kysymyksiä sekä yhden avoimen kysymyksen. Kysely toteutettiin kesä–heinäkuussa 2019 lähettämällä sähköinen kyselylomake kohdeorganisaation koko henkilöstölle (N=258). Vastauksia saatiin 64 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 25%. Määrällinen tutkimusaineisto analysoitiin SPSS-tilasto-ohjelmalla. Avoimen kysymyksen aineisto käsiteltiin teorialähtöisellä temaattisella analyysillä.
Tutkimuksen tuloksista löytyi merkittävä yhteys muutoskokemuksen ja vaikuttavan muutosviestinnän välillä. Mitä paremmin vastaajat kokivat saaneensa tietoa eri viestintäkanavien kautta, sitä paremmin he arvioivat myös kohdeorganisaation viestintäkäytäntöjä, viestinnän sisältöä sekä vuorovaikutuksellisuutta ja kokivat organisaatiomuutoksen mahdollisuutena. Lisäksi esimiesasemassa toimivat vastaajat arvioivat kohdeorganisaation muutosviestinnän muuta henkilöstöä paremmaksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeorganisaation muutosviestinnän kehittämiskohteiksi nousi käytössä olevien viestintäkanavien käytön tehostaminen. Lisäksi kohdeorganisaation tulisi järjestelmällisesti kehittää viestintäkäytäntöjä, täsmentää muutosviestinnän sisältöä sekä panostaa johdon ja henkilöstön välisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä kohdeorganisaation muutosviestintää muutosjohtajuuden työkaluna.