Liikenne- ja viestintäministeriön harjoittelijoiden rekrytointi sosiaalisessa mediassa
Lammi, Tanja (2019)
Lammi, Tanja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025645
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025645
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee liikenne- ja viestintäministeriön kevään 2019 harjoittelijoihin kohdistuvaa rekrytointiviestintää sosiaalisessa mediassa. Ministeriö alkoi tuottaa rekrytointisisältöä sosiaaliseen medaan vuonna 2018, mutta se ei ollut erityisen suunnitelmallista, eikä heillä ollut tietoa missä kanavissa rekrytointi-ilmoittelua seurataan.
Työn tavoitteena oli kehittää ministeriön rekrytointiviestintää sosiaalisessa mediassa sekä selvittää, miten rekrytointimarkkinointi on toiminut ja mihin suuntaan sitä kannattaisi lähteä kehittämään. Tarkoituksena oli selvittää sopivimmat kanavat rekrytointiviestintää varten ja saada ymmärrys siitä, minkälaista rekrytointisisältöä niihin kannattaa tuottaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan onnistuneeseen rekrytointiprosessiin, sen haasteisiin ja sosiaalisen median rooliin nykypäivän rekrytointiviestinnässä. Lisäksi käsitellään rekrytointiviestinnän visuaalisuutta ja tulevaisuuden trendejä rekrytointimarkkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä ja siinä oli tapaustutkimuksellisia piirteitä. Aluksi tutkittiin olivatko harjoittelijat nähneet ministeriön rekrytointi-ilmoittelua sosiaalisessa mediassa pienimuotoisen, kartoittavan kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen vastauksista johdettiin haastattelukysymykset. Näkemyksiä rekrytointiviestinnän toimivuudesta ja kehittämiskohteista selvitettiin kesällä 2019 haastatteluiden avulla. Kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelu tehtiin kymmenelle ministeriön kevään 2019 harjoittelijalle. Lopuksi ministeriön sosiaalisen median kanavien rekrytointipostauksille tehtiin sekä laadullista että määrällistä sisällönanalyysia.
Tuloksia tarkasteltaessa saatiin kattavasti selville, että videosisältö, työntekijälähettiläisyys ja visuaaliset kuvapostaukset ovat toimivimpia tapoja viestiä siten, että työnantajasta välittyy oikeanlainen kuva. Tuloksista selvisi myös, että työnhaussa seuratuimpia kanavia ovat LinkedInin ohella myös Facebook ja Instagram.
Opinnäytetyöprosessi alkoi maaliskuussa 2019 ja saatiin päätökseen marraskuussa. Toimeksiantaja koki tutkimuksen tulokset erittäin hyödyllisiksi ja on valmis kehittämään rekrytointiviestintää niiden perusteella. Myös jatkotutkimusehdotuksen koettiin olevan hyvä ja toteuttamiskelpoinen.
Työn tavoitteena oli kehittää ministeriön rekrytointiviestintää sosiaalisessa mediassa sekä selvittää, miten rekrytointimarkkinointi on toiminut ja mihin suuntaan sitä kannattaisi lähteä kehittämään. Tarkoituksena oli selvittää sopivimmat kanavat rekrytointiviestintää varten ja saada ymmärrys siitä, minkälaista rekrytointisisältöä niihin kannattaa tuottaa.
Teoreettisessa viitekehyksessä paneudutaan onnistuneeseen rekrytointiprosessiin, sen haasteisiin ja sosiaalisen median rooliin nykypäivän rekrytointiviestinnässä. Lisäksi käsitellään rekrytointiviestinnän visuaalisuutta ja tulevaisuuden trendejä rekrytointimarkkinoinnissa.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä ja siinä oli tapaustutkimuksellisia piirteitä. Aluksi tutkittiin olivatko harjoittelijat nähneet ministeriön rekrytointi-ilmoittelua sosiaalisessa mediassa pienimuotoisen, kartoittavan kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimuksen vastauksista johdettiin haastattelukysymykset. Näkemyksiä rekrytointiviestinnän toimivuudesta ja kehittämiskohteista selvitettiin kesällä 2019 haastatteluiden avulla. Kvalitatiivinen puolistrukturoitu haastattelu tehtiin kymmenelle ministeriön kevään 2019 harjoittelijalle. Lopuksi ministeriön sosiaalisen median kanavien rekrytointipostauksille tehtiin sekä laadullista että määrällistä sisällönanalyysia.
Tuloksia tarkasteltaessa saatiin kattavasti selville, että videosisältö, työntekijälähettiläisyys ja visuaaliset kuvapostaukset ovat toimivimpia tapoja viestiä siten, että työnantajasta välittyy oikeanlainen kuva. Tuloksista selvisi myös, että työnhaussa seuratuimpia kanavia ovat LinkedInin ohella myös Facebook ja Instagram.
Opinnäytetyöprosessi alkoi maaliskuussa 2019 ja saatiin päätökseen marraskuussa. Toimeksiantaja koki tutkimuksen tulokset erittäin hyödyllisiksi ja on valmis kehittämään rekrytointiviestintää niiden perusteella. Myös jatkotutkimusehdotuksen koettiin olevan hyvä ja toteuttamiskelpoinen.