Brändin visuaalisen identiteetin soveltaminen televisio-ohjelman liikegrafiikkaan
Kuusela, Lauri (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025670
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee brändin visuaalisen identiteetin soveltamista televisio-ohjelman liikegrafiikan suunnitteluun. Opinnäytetyön esimerkkitapauksenatoimii Ylen Nenäpäivä-tv-ohjelman graafinen suunnitteluprosessi. Nenäpäivä onNenäpäivä-säätiön varainkeruukampanja, joka pyrkii auttamaan viihteen keinoin. Kampanja huipentuu Ylen lähettämään Nenäpäivä-ohjelmaan, jonka vastaavana graafisena suunnittelijana tämän opinnäytetyön kirjoittaja toimii.
Opinnäytetyössä tarkastellaan erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää Nenäpäiväsäätiön brändin visuaalista ohjeistoa monialustaisen televisio-ohjelman liikegrafiikan suunnittelussa. Nenäpäivän visuaalinen ohjeisto sisältää logon, typografian ja värien käyttöön liittyviä määrittelyjä, mutta siinä ei oteta kantaa liikegrafiikan suunnitteluun. Tekijän täytyy siis aktiivisesti tulkita ohjeistoa ja hyödyntää sitä soveltaen liikegrafiikan suunnittelussa, jotta visuaalinen identiteetti pysyy tunnistettavana.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi brändin visuaalisen identiteetin rakentamisen perusasiat: miten brändi saa tunnistettavan ja myyvän ulkoasun? Sen jälkeen työssä määritellään, mitä liikegrafiikalla tarkoitetaan ja millaisia tarpeita televisio-ohjelmilla on liikegrafiikan suhteen. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan brändien visuaalisten ohjeistojen mahdollisuutta toimia oppaana liikegrafiikan suunnittelussa osana laajempaa kontekstia.
Opinnäytetyössä tarkastellaan erilaisia mahdollisuuksia hyödyntää Nenäpäiväsäätiön brändin visuaalista ohjeistoa monialustaisen televisio-ohjelman liikegrafiikan suunnittelussa. Nenäpäivän visuaalinen ohjeisto sisältää logon, typografian ja värien käyttöön liittyviä määrittelyjä, mutta siinä ei oteta kantaa liikegrafiikan suunnitteluun. Tekijän täytyy siis aktiivisesti tulkita ohjeistoa ja hyödyntää sitä soveltaen liikegrafiikan suunnittelussa, jotta visuaalinen identiteetti pysyy tunnistettavana.
Opinnäytetyön alussa käydään läpi brändin visuaalisen identiteetin rakentamisen perusasiat: miten brändi saa tunnistettavan ja myyvän ulkoasun? Sen jälkeen työssä määritellään, mitä liikegrafiikalla tarkoitetaan ja millaisia tarpeita televisio-ohjelmilla on liikegrafiikan suhteen. Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan brändien visuaalisten ohjeistojen mahdollisuutta toimia oppaana liikegrafiikan suunnittelussa osana laajempaa kontekstia.