Muutoksessa onnistuminen tiimin siirtyessä ketterän kehittämisen menetelmiin henkilöasiakkaan rahoittamisen alueella
Luopajärvi, Jenni (2019)
Luopajärvi, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025673
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025673
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohdeorganisaationa on järjestelmien kehittämistä tekevä tiimi henkilöasiakkaan rahoittamisen alueella eräässä finanssitalossa.
Työn tavoitteena on ollut muodostaa muutosjohtamisen parhaiden käytänteiden malli kohdeorganisaatiolle tilanteessa, jossa tiimi on siirtynyt käyttämään ketterän kehittämisen menetelmiä. Kohdeorganisaatiossa koettiin, että muutosten jalkauttaminen on aiemmin epäonnistunut, mutta tarve onnistuneelle muutokselle on suuri, sillä finanssialan perinteiset ansainta- ja toiminta-mallit ovat digitalisaation myötä uudistumassa monilta osin.
Tutkimus pyrki etsimään sidosryhmäyhteistyön paranemiseen ja ketterien menetelmien omak-sumiseen tiimissä muutosjohtamisen onnistumisen kautta.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä teemahaastattelua, sillä yksilöiden ajatuksiin muutoksesta haluttiin syventyä ja lisäksi muutoksen kohteena olleiden henkilöiden lukumäärä oli rajallinen.
Teemahaastatteluiden tulosten ja teorioiden pohjalta pyrittiin nostamaan esille asiat, joissa kohdeorganisaatio muutoksessa onnistui ja toisaalta, missä kehittämisen varaa vielä jäi.
Suurimmaksi haasteeksi opinnäytetyössä nousi organisaatiossa seuranta-aikana alkaneet yhteistoimintaneuvottelut, jotka muuttivat tutkimuksen kohteena olevan tiimin ja haastateltujen toimintaympäristön, sidosryhmät ja roolit erilaisiksi, kuin mitä kehittämistehtävässä tavoiteltiin.
Tämän ongelmatiikan vuoksi onkin toimenpiteissä ehdotettu jatkotutkimusta, jossa voitaisiin tutkia, miten muutosta on pystytty vakiinnuttamaan yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen, vai onko aiemmin tehty työ jouduttu aloittamaan alusta ja miten tiimi sekä sidosryhmät kokevat ajan yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen.
Työn tavoitteena on ollut muodostaa muutosjohtamisen parhaiden käytänteiden malli kohdeorganisaatiolle tilanteessa, jossa tiimi on siirtynyt käyttämään ketterän kehittämisen menetelmiä. Kohdeorganisaatiossa koettiin, että muutosten jalkauttaminen on aiemmin epäonnistunut, mutta tarve onnistuneelle muutokselle on suuri, sillä finanssialan perinteiset ansainta- ja toiminta-mallit ovat digitalisaation myötä uudistumassa monilta osin.
Tutkimus pyrki etsimään sidosryhmäyhteistyön paranemiseen ja ketterien menetelmien omak-sumiseen tiimissä muutosjohtamisen onnistumisen kautta.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä teemahaastattelua, sillä yksilöiden ajatuksiin muutoksesta haluttiin syventyä ja lisäksi muutoksen kohteena olleiden henkilöiden lukumäärä oli rajallinen.
Teemahaastatteluiden tulosten ja teorioiden pohjalta pyrittiin nostamaan esille asiat, joissa kohdeorganisaatio muutoksessa onnistui ja toisaalta, missä kehittämisen varaa vielä jäi.
Suurimmaksi haasteeksi opinnäytetyössä nousi organisaatiossa seuranta-aikana alkaneet yhteistoimintaneuvottelut, jotka muuttivat tutkimuksen kohteena olevan tiimin ja haastateltujen toimintaympäristön, sidosryhmät ja roolit erilaisiksi, kuin mitä kehittämistehtävässä tavoiteltiin.
Tämän ongelmatiikan vuoksi onkin toimenpiteissä ehdotettu jatkotutkimusta, jossa voitaisiin tutkia, miten muutosta on pystytty vakiinnuttamaan yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen, vai onko aiemmin tehty työ jouduttu aloittamaan alusta ja miten tiimi sekä sidosryhmät kokevat ajan yhteistoimintaneuvottelujen jälkeen.