Startupin työn kehittäminen
Mokitcheva, Alena (2019)
Mokitcheva, Alena
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025744
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on toteutettu Hubit Oy toimeksiantona. Hubit on vuonna 2018 perustettu palkittu Inbound-konsulttiyritys, joka tarjoaa markkinointiin ja myyntiin liittyviä Hubspot-palveluja, pohjautuen Inbound-liiketoimintafilosofiaan.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda kohderyhmälle lisää tunnettavuutta ja ymmärrystä Inbound-alasta, markkinoinnin automaatiojärjestelmästä Hubspotista ja Hubitista startupina.
Työn tietoperustassa käsitellään startup-toimintaa yleisesti ja kerrotaan, miksi se on maailmanlaajuisesti dominoiva ilmiö nykypäivänä ja kuinka se on kehittynyt vakiintuneeksi liiketoiminnaksi Suomessa. Inbound-toimialan ollessa hyvin laaja ja silti varsin uutena käsityksenä yritysmaailmassa, kyseinen toimiala jaettiin eri osioihin opinnäytetyössä, jotta lukija ymmärtää paremmin Inbound-toimialan kokonaiskuvan. Työn alussa kuvattiin kuinka Inbound eroaa perinteisestä markkinoinnista, jonka jälkeen avattiin Inbound-liiketoimintafilosofimallia, Inbound-markkinointia ja Inbound-metodologiaa auki.
Empiirisessä osassa kehitystä Hubitilla kuvataan projektina, jossa ensiksi aloitettiin tutustumalla toimialaan ennakkotehtävillä, Hubitin alustakoulutuksella, Hubspot-kursseista ja -sertifikaateista, ja kuinka edellä mainitut asiat avasivat Inbound-toimialan ymmärrystä. Varsinaisessa projektissa käydään läpi käytännön työtehtävät Hubitilla ja niiden merkityksestä kasvuyrityksissä. Koska käytännön työtehtävistä blogi oli päätehtävä Hubitille, blogin muistilistaa ja itse blogin merkitystä korostetaan Inbound-filosofisessa kasvuyrityksessä opinnäytetyössä suuressa osassa.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä esim. opiskelijoille tai harjoittelijoille opinnoissaan tai harjoitteluissa, jotka liittyvät startup- tai Inbound-toimialaan. Työtä voi hyödyntää kuka tahansa, joka miettii, kuinka lisätä näkyvyyttä ja houkuttelevaa sisältöä yrityksessä Inboundin mukaisesti. Toimeksiantaja hyötyy opinnäytetyöstä Hubitin näkyvyydellä ja uusien liidien konvertoinnilla sekä uusien harjoittelijoiden perehdyttämisellä opinnäytetyön avulla.
Lähdeaineistossa käytettiin ajankohtaista kirjallisuutta, artikkeleja ja blogikirjoituksia. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa työtä Hubitille kuvataan projektikuvauksena visuaalisina elementteinä.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyö tarjoaa syventävää tietoa Inbound-filosofiamallista, johon Hubit uskoo ja Hubspot-palveluista, jota yritys käyttää. Näiden avulla Hubit auttaa kasvuyritys keskeisiä asiakkaita generoimaan liidejä, klousaamaan kauppoja ja vahvistamaan asiakkuuksia.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuoda kohderyhmälle lisää tunnettavuutta ja ymmärrystä Inbound-alasta, markkinoinnin automaatiojärjestelmästä Hubspotista ja Hubitista startupina.
Työn tietoperustassa käsitellään startup-toimintaa yleisesti ja kerrotaan, miksi se on maailmanlaajuisesti dominoiva ilmiö nykypäivänä ja kuinka se on kehittynyt vakiintuneeksi liiketoiminnaksi Suomessa. Inbound-toimialan ollessa hyvin laaja ja silti varsin uutena käsityksenä yritysmaailmassa, kyseinen toimiala jaettiin eri osioihin opinnäytetyössä, jotta lukija ymmärtää paremmin Inbound-toimialan kokonaiskuvan. Työn alussa kuvattiin kuinka Inbound eroaa perinteisestä markkinoinnista, jonka jälkeen avattiin Inbound-liiketoimintafilosofimallia, Inbound-markkinointia ja Inbound-metodologiaa auki.
Empiirisessä osassa kehitystä Hubitilla kuvataan projektina, jossa ensiksi aloitettiin tutustumalla toimialaan ennakkotehtävillä, Hubitin alustakoulutuksella, Hubspot-kursseista ja -sertifikaateista, ja kuinka edellä mainitut asiat avasivat Inbound-toimialan ymmärrystä. Varsinaisessa projektissa käydään läpi käytännön työtehtävät Hubitilla ja niiden merkityksestä kasvuyrityksissä. Koska käytännön työtehtävistä blogi oli päätehtävä Hubitille, blogin muistilistaa ja itse blogin merkitystä korostetaan Inbound-filosofisessa kasvuyrityksessä opinnäytetyössä suuressa osassa.
Opinnäytetyö on hyödynnettävissä esim. opiskelijoille tai harjoittelijoille opinnoissaan tai harjoitteluissa, jotka liittyvät startup- tai Inbound-toimialaan. Työtä voi hyödyntää kuka tahansa, joka miettii, kuinka lisätä näkyvyyttä ja houkuttelevaa sisältöä yrityksessä Inboundin mukaisesti. Toimeksiantaja hyötyy opinnäytetyöstä Hubitin näkyvyydellä ja uusien liidien konvertoinnilla sekä uusien harjoittelijoiden perehdyttämisellä opinnäytetyön avulla.
Lähdeaineistossa käytettiin ajankohtaista kirjallisuutta, artikkeleja ja blogikirjoituksia. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa työtä Hubitille kuvataan projektikuvauksena visuaalisina elementteinä.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyö tarjoaa syventävää tietoa Inbound-filosofiamallista, johon Hubit uskoo ja Hubspot-palveluista, jota yritys käyttää. Näiden avulla Hubit auttaa kasvuyritys keskeisiä asiakkaita generoimaan liidejä, klousaamaan kauppoja ja vahvistamaan asiakkuuksia.