3D-grafiikan tuottaminen lisätyn todellisuuden kokemukseen
Pauni, Joonas (2019)
Pauni, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Eligo.Studio Oy, jonka toiminta keskittyy pääasiassa lisätyn todellisuuden ratkaisuiden tarjoamiseen muun muassa opetuskäyttöön ja markkinointiin niin teollisuuden kuin viihteenkin aloille. Tavoitteena oli selvittää, miten kolmiulotteista grafiikkaa kannattaa tuottaa lisätyn todellisuuden kokemukseen ja mitä käytäntöjä toteutuksessa on syytä käyttää. Tarkoituksena oli toteuttaa grafiikat mobiililaitteilla käytettävän Facebook- tai Instagram-sovelluksen kameraefektiin.
Kolmiulotteisten mallien tekemiseen käytettiin 3ds Max -ohjelmistoa, josta valmiit mallit siirrettiin Substance Painter -teksturointiohjelmaan pintojen yksityiskohtien lisäämistä varten. Projektiin tarvittiin myös animaatioita, joiden tekemiseen käytettiin Mixamo-animaatiokirjastoa ja animaatioiden yhdistämiseen Blender-mallinnusohjelmaa. Efektin tekemisessä käytettiin Spark AR Studio -ohjelmaa, jolla lopputulos on mahdollista julkaista käytettäväksi Facebook- ja Instagram-sovelluksille.
Projektin lopputulos oli onnistunut, vaikkakin visuaalisesta laadusta jouduttiin hieman tinkimään teknisten rajoitusten takia. Alkuperäisenä tarkoituksena oli saada efekti julkaistua Facebook- tai Instagram-alustalle, mutta aikataulun takia tätä prosessia ei ehditty kunnolla tutkia opinnäytetyötä varten. Projektin aikana kuitenkin löydettiin muutamia käytännöllisiä tapoja grafiikan tuottamiseen kyseisille alustoille, josta on todennäköisesti hyötyä tulevien projektien kannalta.
Työtä tehdessä havaittiin, että toimeksiannon mukaisen efektin toteuttaminen realistisilla grafiikoilla on haastavaa, sillä lopullisen efektin tiedostokoon täytyy olla erittäin pieni, jotta se voidaan julkaista yleiseen käyttöön. Tulevaisuuden projekteja silmällä pitäen voitaisiin todeta, että kehitysalustan rajoitukset kannattaa ottaa huomioon suunnittelun alkuvaiheessa, ettei esimerkiksi tyylisuunnan tai toiminnallisuuksien suhteen jouduta tekemään isoja muutoksia kesken projektin. Tässä projektissa näin ei kuitenkaan jouduttu tekemään, vaan tiedostokoosta johtuvat ongelmat pystyttiin korjaamaan kompressoimalla ja pienentämällä tekstuureita.
Kolmiulotteisten mallien tekemiseen käytettiin 3ds Max -ohjelmistoa, josta valmiit mallit siirrettiin Substance Painter -teksturointiohjelmaan pintojen yksityiskohtien lisäämistä varten. Projektiin tarvittiin myös animaatioita, joiden tekemiseen käytettiin Mixamo-animaatiokirjastoa ja animaatioiden yhdistämiseen Blender-mallinnusohjelmaa. Efektin tekemisessä käytettiin Spark AR Studio -ohjelmaa, jolla lopputulos on mahdollista julkaista käytettäväksi Facebook- ja Instagram-sovelluksille.
Projektin lopputulos oli onnistunut, vaikkakin visuaalisesta laadusta jouduttiin hieman tinkimään teknisten rajoitusten takia. Alkuperäisenä tarkoituksena oli saada efekti julkaistua Facebook- tai Instagram-alustalle, mutta aikataulun takia tätä prosessia ei ehditty kunnolla tutkia opinnäytetyötä varten. Projektin aikana kuitenkin löydettiin muutamia käytännöllisiä tapoja grafiikan tuottamiseen kyseisille alustoille, josta on todennäköisesti hyötyä tulevien projektien kannalta.
Työtä tehdessä havaittiin, että toimeksiannon mukaisen efektin toteuttaminen realistisilla grafiikoilla on haastavaa, sillä lopullisen efektin tiedostokoon täytyy olla erittäin pieni, jotta se voidaan julkaista yleiseen käyttöön. Tulevaisuuden projekteja silmällä pitäen voitaisiin todeta, että kehitysalustan rajoitukset kannattaa ottaa huomioon suunnittelun alkuvaiheessa, ettei esimerkiksi tyylisuunnan tai toiminnallisuuksien suhteen jouduta tekemään isoja muutoksia kesken projektin. Tässä projektissa näin ei kuitenkaan jouduttu tekemään, vaan tiedostokoosta johtuvat ongelmat pystyttiin korjaamaan kompressoimalla ja pienentämällä tekstuureita.