Markkinointiviestintäsuunnitelma Fitnesspalvelu Karoliinalle
Kangasaho, Tiina (2019)
Kangasaho, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen hyvinvointi- ja liikunta-alan yritykselle Fitnesspalvelu Karoliinalle. Yrityksellä ei ollut aikaisempaa suunnitelmaa markkinointiviestinnästä.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli käydä läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli kuvata ja analysoida toimeksiantajan sekä lähimpien kilpailijoiden markkinointiviestinnän nykytilaa.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän keinoja, joita ovat tiedotus- ja suhdetoiminta, myynninedistäminen, henkilökohtainen myyntityö ja mainonta. Lisäksi käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia, jonka vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestintäkeinojen valinta, toteutus ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi.
Teorian pohjalta laadittiin toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma sekä uusien asiakkaiden saamiseksi että nykyisten asiakkaiden pitämiseksi edelleen asiakkaana. Markkinointiviestinnän keinoissa huomioon otettiin toimeksiantajayrityksen tärkeimmät keinot, joita ovat henkilökohtainen myyntityö, mainonta sekä tiedotus- ja suhdetoiminnassa varsinkin sponsorointi. Lisäksi myynninedistämiskeinona käytetään esimerkiksi arvontoja ja ilmaisia näytetunteja.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli käydä läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli kuvata ja analysoida toimeksiantajan sekä lähimpien kilpailijoiden markkinointiviestinnän nykytilaa.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän keinoja, joita ovat tiedotus- ja suhdetoiminta, myynninedistäminen, henkilökohtainen myyntityö ja mainonta. Lisäksi käydään läpi markkinointiviestinnän suunnitteluprosessia, jonka vaiheisiin kuuluvat tilanneanalyysi, tavoitteiden, kohderyhmien ja budjetin määrittely, markkinointiviestintäkeinojen valinta, toteutus ja aikataulutus sekä seuranta ja arviointi.
Teorian pohjalta laadittiin toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma sekä uusien asiakkaiden saamiseksi että nykyisten asiakkaiden pitämiseksi edelleen asiakkaana. Markkinointiviestinnän keinoissa huomioon otettiin toimeksiantajayrityksen tärkeimmät keinot, joita ovat henkilökohtainen myyntityö, mainonta sekä tiedotus- ja suhdetoiminnassa varsinkin sponsorointi. Lisäksi myynninedistämiskeinona käytetään esimerkiksi arvontoja ja ilmaisia näytetunteja.
