Videot osana alihankintateollisuuden yrityksen markkinointia : Miten yritykset hyötyvät videoviestinnästä?
Svenns, Erika (2019)
Svenns, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125883
Tiivistelmä
Opinnäytteessä tutkittiin videoiden hyötyä ja soveltuvuutta alihankintateollisuuden yritysten B2B-markkinoinnissa. Tavoitteena oli selvittää, miten yritykset hyötyvät videoista ja millaisia videoiden tulee olla, jotta ne palvelevat yrityksen viestintää parhaalla mahdollisella tavalla. Opinnäytetyö pohjautuu tämän opinnäytetyön kirjoittajan oman työn reflektointiin ja siitä saatujen tulosten ja lähdeaineiston vertailuun. Lähdeaineisto pohjautuu markkinoinnin kirjallisiin teoksiin sekä useisiin elektronisiin lähteisiin.
Opinnäytetyössä käsitellään tarkemmin yrityksen brändäyksen ja sisältöstrategian perusteita, joka selkeyttävät, miksi B2B-viestintää tehdään sekä miten tyypillinen alihankintayritys viestii. Työssä kerrotaan perusteellisemmin myös, miten videot ja muut sisällöt suunnitellaan osaksi operatiivista suunnitelmaa sisältöstrategian avulla, jotta sisällöt tukisivat yrityksen viestintää oikealla tavalla.
Opinnäytetyössä käsitellään videoiden käyttämistä osana asiakkaan ostopol-kua ja ongelmanratkaisua sekä videoiden tuottamisen haasteita ja vaatimuk-sia. Työssä autetaan ymmärtämään myös videon erilaisia tyyliformaatteja sekä levitysmahdollisuuksia, joita voidaan käyttää hyödyksi asiakkaan ostopolulla. Työssä paneudutaan erilaisten levitysmahdollisuuksien kautta myös B2B-videoiden mahdollisuuksiin ja hyötyihin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja hakukoneoptimoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena on kirjallinen koonti videoiden tekemisen hyödyistä, vaatimuksista ja haasteista. Opinnäytetyö auttaa videotuottajia hahmottamaan yritysten viestintää ja ymmärtämään videoiden kokonaisvaltaista tuotantoa osana alihankintayritysten markkinointia. Työstä voidaan jatkossa irrottaa erillisiä osia ja tutkia esimerkiksi hakukoneoptimoinnin ja videon suhdetta, ja si-ten tutkia erilaisten videotyylien kannattavuutta hakukoneoptimoinnin kannalta.
Opinnäytetyössä käsitellään tarkemmin yrityksen brändäyksen ja sisältöstrategian perusteita, joka selkeyttävät, miksi B2B-viestintää tehdään sekä miten tyypillinen alihankintayritys viestii. Työssä kerrotaan perusteellisemmin myös, miten videot ja muut sisällöt suunnitellaan osaksi operatiivista suunnitelmaa sisältöstrategian avulla, jotta sisällöt tukisivat yrityksen viestintää oikealla tavalla.
Opinnäytetyössä käsitellään videoiden käyttämistä osana asiakkaan ostopol-kua ja ongelmanratkaisua sekä videoiden tuottamisen haasteita ja vaatimuk-sia. Työssä autetaan ymmärtämään myös videon erilaisia tyyliformaatteja sekä levitysmahdollisuuksia, joita voidaan käyttää hyödyksi asiakkaan ostopolulla. Työssä paneudutaan erilaisten levitysmahdollisuuksien kautta myös B2B-videoiden mahdollisuuksiin ja hyötyihin esimerkiksi sosiaalisessa mediassa ja hakukoneoptimoinnissa.
Opinnäytetyön tuloksena on kirjallinen koonti videoiden tekemisen hyödyistä, vaatimuksista ja haasteista. Opinnäytetyö auttaa videotuottajia hahmottamaan yritysten viestintää ja ymmärtämään videoiden kokonaisvaltaista tuotantoa osana alihankintayritysten markkinointia. Työstä voidaan jatkossa irrottaa erillisiä osia ja tutkia esimerkiksi hakukoneoptimoinnin ja videon suhdetta, ja si-ten tutkia erilaisten videotyylien kannattavuutta hakukoneoptimoinnin kannalta.