Vuorovaikutuksen kehittäminen keskitetyssä työvuorosuunnittelussa. Case Turun Osuuskaupan Market-toimiala
Melasuo, Anne (2019)
Melasuo, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125912
Tiivistelmä
Kehittämistyön toteuttaminen alkoi Turun Osuuskaupan tarpeesta kehittää keskitetyn työvuorosuunnittelun laatua ja tehostaa toimintaa, jotta työskentelystä tulisi sujuvampaa ja syntyisi aikasäästöjä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää keskitetyn työvuorosuunnittelun kehityskohteet ja löytää kehittäviä toimenpiteitä vuorovaikutuksen tehostumiseen.
Teoriapohja rakentui kahden suuren teeman ympärille, jotka olivat viestintä ja vuorovaikutus. Teemoihin paneuduttiin erilaisten viestinnän keinojen kautta sekä tarkasteltiin, millainen vaikutus erilaisilla käyttäytymismalleilla oli yhteistyön onnistumisessa.
Menetelmältään tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli Turun Osuuskaupan esimiehiä sekä työvuorosuunnittelijoita. Tutkimuksen tuloksissa kuvailtiin esimiesten sekä työvuorosuunnittelijoiden kokemuksia keskitetystä työvuorosuunnittelusta Turun Osuuskaupassa. Esimiesten ja suunnittelijoiden haastatteluiden tulosten perusteella analysoitiin kehittämistä vaativat kohteet ja esitettiin niihin toimenpiteitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että johdolla ja johtamisella on suuri vaikutus tulosten saavuttamiseen ja esimiesten sitoutuneisuuteen. Tulokset osoittivat myös, että yhdessä tekemistä ja yhteisen tavoitteen eteen toimimista tulee terävöittää löytäen jokaiselle toimivat tavat tehokkaaseen vuorovaikutukseen.
Teoriapohja rakentui kahden suuren teeman ympärille, jotka olivat viestintä ja vuorovaikutus. Teemoihin paneuduttiin erilaisten viestinnän keinojen kautta sekä tarkasteltiin, millainen vaikutus erilaisilla käyttäytymismalleilla oli yhteistyön onnistumisessa.
Menetelmältään tutkimus oli laadullinen tapaustutkimus, jossa tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavina oli Turun Osuuskaupan esimiehiä sekä työvuorosuunnittelijoita. Tutkimuksen tuloksissa kuvailtiin esimiesten sekä työvuorosuunnittelijoiden kokemuksia keskitetystä työvuorosuunnittelusta Turun Osuuskaupassa. Esimiesten ja suunnittelijoiden haastatteluiden tulosten perusteella analysoitiin kehittämistä vaativat kohteet ja esitettiin niihin toimenpiteitä.
Tutkimustulokset osoittivat, että johdolla ja johtamisella on suuri vaikutus tulosten saavuttamiseen ja esimiesten sitoutuneisuuteen. Tulokset osoittivat myös, että yhdessä tekemistä ja yhteisen tavoitteen eteen toimimista tulee terävöittää löytäen jokaiselle toimivat tavat tehokkaaseen vuorovaikutukseen.
