Työnopastajan ohjeistus Kelan Läntiseen asiakaspalveluyksikköön
Saarela, Mirka (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Saarela, Mirka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025794
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä työnopastajalle ohjeistus Kelan Läntiseen asiakaspalveluyksikköön, koska sellaista ei ollut olemassa. Lisäksi tarkoituksena oli kerätä kehitysehdotuksia Kelan valtakunnalliseen perehdytyksen yhtenäistämisen kehittämiseen. Tämän kehittämistyön tutkimustavoitteena oli selvittää, mitä työnopastajan tulee ottaa huomioon, kun tehtäväksi annetaan työnopastus. Tähän tavoitteeseen pyrittiin pääsemään selvittämällä teorian ja tutkimuksen kautta 1) mitä on hyvä perehdytys, 2) mitkä ovat esimiehen ja työnopastajan roolit perehdytyksessä, 3) millainen on hyvä työnopastaja, 4) mitä hyvää ja mitä kehitettävää kohdeorganisaation nykyisessä perehdytyksessä on ja 5) millaisia perehdytyksen materiaaleja kohdeorganisaatiossa on käytössä ja miten työnopastaja voi niitä hyödyntää.
Tutkimusstrategiana käytettiin case-tutkimusta, koska se soveltui parhaiten lähestymistavaksi tutkittaessa tiettyä kohdetta. Lisäksi tutkimuksella ei pyritty tilastolliseen yleistämiseen vaan saamaan selville suppeasta kohteesta paljon. Kehittämistyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdytystä yleisesti, esimiehen ja työnopastajan roolia perehdyttämisessä, hyvän työnopastajan ominaisuuksia, työnopastuksen tyylejä ja tapoja sekä perehdytyksen suunnittelua.
Empiirisessä osiossa tutkittiin kohdeorganisaatiossa käytössä olevia perehdytyksen dokumentteja ja tehtiin kvalitatiivinen kyselytutkimus kohdeorganisaation esimiehille, työnopastajille ja uusille työntekijöille. Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin järjestelmällisesti tutkimuskysymyksistä käsin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi työnopastajan ohjeistus, johon on koottu tietoa hyvästä perehdytyksestä, työnopastajasta perehdyttäjänä, hyvän työnopastajan ominaisuuksia ja muita pohdittavia asioita. Ohjeistus on tämän työn liitteenä. Lisäksi tutkimuksen kautta saatiin kehitysehdotuksia ja näkökulmia valtakunnalliseen perehdytyk-sen kehittämiseen, jotka on myös esitelty työssä. The subject of this thesis was to make an onboarding guide for personnel at the western area of The Social Insurance Institution of Finland, because it did not exist. The aim was also to gather development suggestions for the nationwide orientation development program. The goal of this development task was to answer the question: What needs to be taken into consideration when you have been given a task of new employees onboarding? To meet this aim it was important get knowledge through theory and research about 1) what good orientation is like, 2) what kind of roles do managers and those given a task to perform onboarding have, 3) what kind of good qualities is needed for a person who is performing onboarding, 4) what are the assets to hold on to and what needs to be fixed in the orientation process in the target organization and 5) what kind of orientation material there is and how can a person performing onboarding benefit from it.
The chosen research approach was case study, because it was most suitable way to inspect certain operating environment. Also, the aim of this development study was not to make generalizations, but to get a lot of information about this exact subject. In the theoretical part of this development task was discussed about orientation in general, the roles that manager and a person given onboarding to perform have in orientation process, good qualities for a person performing onboarding, the ways to exercise onboarding and planning orientation process.
The research and the analysis of the orientation documents was carried out in the empirical part of this development task. The qualitative research was implemented as a questionnaire for managers, new employees and persons performing onboarding at the target organization. The research and the analysis of it was carried out systematically by keeping the focus on research questions.
As a result of this development task is a guide for persons performing onboarding. It consists information about good orientation, how to execute onboarding, qualities to have when performing onboarding and other thing to consider. The guide is appended to this thesis. The research also gave new ideas and sights to the nationwide orientation development program, which are also introduced in this thesis.
Tutkimusstrategiana käytettiin case-tutkimusta, koska se soveltui parhaiten lähestymistavaksi tutkittaessa tiettyä kohdetta. Lisäksi tutkimuksella ei pyritty tilastolliseen yleistämiseen vaan saamaan selville suppeasta kohteesta paljon. Kehittämistyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin perehdytystä yleisesti, esimiehen ja työnopastajan roolia perehdyttämisessä, hyvän työnopastajan ominaisuuksia, työnopastuksen tyylejä ja tapoja sekä perehdytyksen suunnittelua.
Empiirisessä osiossa tutkittiin kohdeorganisaatiossa käytössä olevia perehdytyksen dokumentteja ja tehtiin kvalitatiivinen kyselytutkimus kohdeorganisaation esimiehille, työnopastajille ja uusille työntekijöille. Tutkimus toteutettiin ja analysoitiin järjestelmällisesti tutkimuskysymyksistä käsin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi työnopastajan ohjeistus, johon on koottu tietoa hyvästä perehdytyksestä, työnopastajasta perehdyttäjänä, hyvän työnopastajan ominaisuuksia ja muita pohdittavia asioita. Ohjeistus on tämän työn liitteenä. Lisäksi tutkimuksen kautta saatiin kehitysehdotuksia ja näkökulmia valtakunnalliseen perehdytyk-sen kehittämiseen, jotka on myös esitelty työssä.
The chosen research approach was case study, because it was most suitable way to inspect certain operating environment. Also, the aim of this development study was not to make generalizations, but to get a lot of information about this exact subject. In the theoretical part of this development task was discussed about orientation in general, the roles that manager and a person given onboarding to perform have in orientation process, good qualities for a person performing onboarding, the ways to exercise onboarding and planning orientation process.
The research and the analysis of the orientation documents was carried out in the empirical part of this development task. The qualitative research was implemented as a questionnaire for managers, new employees and persons performing onboarding at the target organization. The research and the analysis of it was carried out systematically by keeping the focus on research questions.
As a result of this development task is a guide for persons performing onboarding. It consists information about good orientation, how to execute onboarding, qualities to have when performing onboarding and other thing to consider. The guide is appended to this thesis. The research also gave new ideas and sights to the nationwide orientation development program, which are also introduced in this thesis.