European midwifery students' experiences about treating vulnerable pregnant women
Viitamäki, Julia (2019)
Viitamäki, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125934
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää eurooppalaisten kätilöopiskelijoiden kokemuksia haavoittuvien raskaana olevien hoitamisesta, miten he määrittelevät haavoittuvan raskaana olevan ja millaista tietoa ja tukea he saivat kun he kohtasivat näitä naisia.
Kvalitatiivinen opinnäytetyö tehtiin osana eurooppalaista projektia ‘Vulnerable pregnant women throughout Europe: Exchanging knowledge and best practices from midwifery practices throughout Europe to improve quality of midwifery care’. Opiskelijat jotka osallistuivat tähän projektiin vastasivat vapaaehtoisesti avoimiin kysymyksiin jotka lähetettiin heille sähköpostilla. Neljä (N=4) heistä vastasi kysymyksiin. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa kätilöopiskelijoiden määritelmän yläluokaksi muodostui fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset ongelmat, huono tuki ja elämänhallinta, negatiiviset vaikutukset terveyteen ja raskauteen. Opiskelijoiden kokemukseksi muodostuivat paremmat terveyspalvelut ja tuki haavoittuville raskaana oleville raskauden aikana ja sen jälkeen, tarve kokeneelle hoitohenkilökunnalle ja henkinen, psyykkinen ja käytännöllinen tuki haavoittuville raskaana oleville. Yläluokaksi tieto ja tuki tutkimuskysymykseen muodostui käytännön harjoittelu, työkokemus, työ kolleegat, koulun opettajat ja huono ohjaus ja tuki käytännön harjoittelussa.
Tutkimustulosten perusteella kätilöopiskelijoilla oli sama käsitys keitä haavoittuvat raskaana olevat ovat. Myöskin nämä naiset tarvitsevat parempaa tukea terveydenhuollossa ja opiskelijat tarvitsevat ohjausta ja tukea koulusta ja käytännön harjoittelusta kun tapaavat näitä naisia. Jatkotutkimusaiheeksi nousee kätilöopiskelijoiden ohjaus käytännön harjoittelussa sekä kuinka auttaa haavoittuvia naisia ennen raskautta, sen aikana ja jälkeen. Aim of this thesis was to find out what kind of experiences European midwifery students’ have had when treating vulnerable pregnant women, how would they define vulnerable pregnant women and also what kind of knowledge and support they had when encountering these women.
This qualitative thesis was done part of European project ‘Vulnerable pregnant women throughout Europe: Exchanging knowledge and best practices from midwifery practices throughout Europe to improve quality of midwifery care’. Students who participated this project answered voluntary to open ended questions that was send to their e-mail. Four (N=4) of them answered. Students’ answers were analyzed by data-driven content analysis.
In the research results midwifery students’ definition sub themes formed from physical, psychological, social problems, bad support and coping skills, negative health problems and negative pregnancy outcomes. Students’ experiences formed from better healthcare services and support to vulnerable pregnant women during and after pregnancy, experienced caregivers and emotional, psychological and practical support to vulnerable women. Sub themes in knowledge and support research question formed from practical training, work experience, co-workers, school teachers and bad guiding and support in practical training.
Based on research results midwifery students’ had same idea who are vulnerable pregnant women. Also these women need better support from the healtcare and students need guiding and support when meeting these women from school and in clinical training. Further development of supervision of midwifery students’ practical training and how to help women that are vulnerable before, during or after pregnancy is needed.
Kvalitatiivinen opinnäytetyö tehtiin osana eurooppalaista projektia ‘Vulnerable pregnant women throughout Europe: Exchanging knowledge and best practices from midwifery practices throughout Europe to improve quality of midwifery care’. Opiskelijat jotka osallistuivat tähän projektiin vastasivat vapaaehtoisesti avoimiin kysymyksiin jotka lähetettiin heille sähköpostilla. Neljä (N=4) heistä vastasi kysymyksiin. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa kätilöopiskelijoiden määritelmän yläluokaksi muodostui fyysiset, psyykkiset, sosiaaliset ongelmat, huono tuki ja elämänhallinta, negatiiviset vaikutukset terveyteen ja raskauteen. Opiskelijoiden kokemukseksi muodostuivat paremmat terveyspalvelut ja tuki haavoittuville raskaana oleville raskauden aikana ja sen jälkeen, tarve kokeneelle hoitohenkilökunnalle ja henkinen, psyykkinen ja käytännöllinen tuki haavoittuville raskaana oleville. Yläluokaksi tieto ja tuki tutkimuskysymykseen muodostui käytännön harjoittelu, työkokemus, työ kolleegat, koulun opettajat ja huono ohjaus ja tuki käytännön harjoittelussa.
Tutkimustulosten perusteella kätilöopiskelijoilla oli sama käsitys keitä haavoittuvat raskaana olevat ovat. Myöskin nämä naiset tarvitsevat parempaa tukea terveydenhuollossa ja opiskelijat tarvitsevat ohjausta ja tukea koulusta ja käytännön harjoittelusta kun tapaavat näitä naisia. Jatkotutkimusaiheeksi nousee kätilöopiskelijoiden ohjaus käytännön harjoittelussa sekä kuinka auttaa haavoittuvia naisia ennen raskautta, sen aikana ja jälkeen.
This qualitative thesis was done part of European project ‘Vulnerable pregnant women throughout Europe: Exchanging knowledge and best practices from midwifery practices throughout Europe to improve quality of midwifery care’. Students who participated this project answered voluntary to open ended questions that was send to their e-mail. Four (N=4) of them answered. Students’ answers were analyzed by data-driven content analysis.
In the research results midwifery students’ definition sub themes formed from physical, psychological, social problems, bad support and coping skills, negative health problems and negative pregnancy outcomes. Students’ experiences formed from better healthcare services and support to vulnerable pregnant women during and after pregnancy, experienced caregivers and emotional, psychological and practical support to vulnerable women. Sub themes in knowledge and support research question formed from practical training, work experience, co-workers, school teachers and bad guiding and support in practical training.
Based on research results midwifery students’ had same idea who are vulnerable pregnant women. Also these women need better support from the healtcare and students need guiding and support when meeting these women from school and in clinical training. Further development of supervision of midwifery students’ practical training and how to help women that are vulnerable before, during or after pregnancy is needed.