Uutuustuotteiden starttausprosessin kehittäminen : IKEA Raision tavaratalo
Viitaniemi, Oskari (2019)
Viitaniemi, Oskari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125923
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125923
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää IKEA Raision tavaratalon uutuustuotteiden starttausprosessia eli tuotteiden lanseerausta tavaratalon sisällä. Opinnäytetyön päätavoitteina oli selkeyttää prosessin kuvaa prosessissa mukana oleville henkilöille, tutkia mahdollisia kehityskohteita prosessiin prosessijohtamisen keinoin sekä ratkaista opinnäytetyön aikana huomattuja ongelmakohtia. Opinnäytetyössä uutuustuotteiden starttausprosessi on pyritty kuvaamaan niin, että se palvelee mahdollisimman hyvin kaikkia prosessissa mukana olevia toimijoita. Opinnäytteessä hyödynnettiin työkokemusta, joka opinnäytetyönkirjoittajalla on IKEA Raision tavaratalossa myyntipaikkasuunnittelijana syntynyt.
Teoriaosuudessa käsitellään eri prosessijohtamisen keinoja sekä tuotteen lanseerausta. Prosessijohtamisessa on pyritty hakemaan eri prosessijohtamisen teorioita, joista olisi eniten hyötyä kyseisen prosessin kehittämiseen. Sisäisessä lanseerauksessa on keskitytty sisäiseen lanseerausprosessiin, josta IKEA Raisiossa puhutaan starttausprosessina.
Opinnäytetyössä on kartoitettu prosessin nykytila kvalitatiivisella haastattelulla sekä kirjoittajan omakohtaisilla kokemuksilla. Kartoituksen aikana havaittiin puutteita prosessin nykytilassa, joita lähdettiin ratkomaan prosessin kehittämisen keinoin. Työn lopulla tulokset on koottu yhteen ja kehityskohteet on avattu pääpiirteittäin. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin suurimmilta osin ja tulokset ovat hyviä. Prosessikaavion sekä oppaan avulla uutuustuotteiden starttausprosessi sai pohjan, jonka avulla prosessin kokonaisvaltainen jalkauttaminen mahdollistuu tavaratalossa. Opinnäytetyön aikana prosessia ei ehditty jalkauttamaan, mutta jalkauttaminen aloitetaan heti opinnäytetyön jälkeen. Vaikutuksia ei kokonaisuudessaan pystytä vielä toteamaan, koska prosessin kehittäminen toimivammaksi vie aikaa.
Käytännön kehitystoiminta aloitetaan opinnäytetyön jälkeen. Opinnäytetyö tulee toimimaan tukityökaluna prosessin kehittämiseen IKEA Raisiossa. The purpose of this thesis was to research and develop the startup process of new products in IKEA Raisio department store. The main goals of the thesis are to clarify the process image for the people involved in the process, to investigate possible areas of improvement in the process by means of process management, and to solve the possible problems noticed during the thesis. The aim of this thesis was to describe the start-up process of new products so that it serves all the actors involved in the process as well as possible. The author of this thesis is employed in IKEA Raisio department store as a sales space planner in sales support department.
The theoretical part of this thesis deals with different process management tools and product launch. Process management aims to find different theories of process management that would be most useful for the development of the actual process. Internal launching is focused on the internal launching process, which is called start-up process of new products in IKEA Raisio.
The current state of the process is sorted out through qualitative interviews and personal experiences of the author. During the mapping process, shortcomings were identified in the current state of the process, which were started to solve by means of process development. At the end of the thesis, the results of the thesis are summarized and the development areas are summarized. The objectives of the thesis were largely achieved and the results are good. With the help of a process diagram and a guide, the start-up process for the new products got a basis that enables a comprehensive implementation of the process in the department store. During the thesis there were no time to implement the process, but it starts immediately after the thesis. The full effects cannot be ascertained as it takes time to improve the process.
Practical development activities will begin after the thesis. The thesis will serve as an excellent support tool for process development at IKEA Raisio.
Teoriaosuudessa käsitellään eri prosessijohtamisen keinoja sekä tuotteen lanseerausta. Prosessijohtamisessa on pyritty hakemaan eri prosessijohtamisen teorioita, joista olisi eniten hyötyä kyseisen prosessin kehittämiseen. Sisäisessä lanseerauksessa on keskitytty sisäiseen lanseerausprosessiin, josta IKEA Raisiossa puhutaan starttausprosessina.
Opinnäytetyössä on kartoitettu prosessin nykytila kvalitatiivisella haastattelulla sekä kirjoittajan omakohtaisilla kokemuksilla. Kartoituksen aikana havaittiin puutteita prosessin nykytilassa, joita lähdettiin ratkomaan prosessin kehittämisen keinoin. Työn lopulla tulokset on koottu yhteen ja kehityskohteet on avattu pääpiirteittäin. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin suurimmilta osin ja tulokset ovat hyviä. Prosessikaavion sekä oppaan avulla uutuustuotteiden starttausprosessi sai pohjan, jonka avulla prosessin kokonaisvaltainen jalkauttaminen mahdollistuu tavaratalossa. Opinnäytetyön aikana prosessia ei ehditty jalkauttamaan, mutta jalkauttaminen aloitetaan heti opinnäytetyön jälkeen. Vaikutuksia ei kokonaisuudessaan pystytä vielä toteamaan, koska prosessin kehittäminen toimivammaksi vie aikaa.
Käytännön kehitystoiminta aloitetaan opinnäytetyön jälkeen. Opinnäytetyö tulee toimimaan tukityökaluna prosessin kehittämiseen IKEA Raisiossa.
The theoretical part of this thesis deals with different process management tools and product launch. Process management aims to find different theories of process management that would be most useful for the development of the actual process. Internal launching is focused on the internal launching process, which is called start-up process of new products in IKEA Raisio.
The current state of the process is sorted out through qualitative interviews and personal experiences of the author. During the mapping process, shortcomings were identified in the current state of the process, which were started to solve by means of process development. At the end of the thesis, the results of the thesis are summarized and the development areas are summarized. The objectives of the thesis were largely achieved and the results are good. With the help of a process diagram and a guide, the start-up process for the new products got a basis that enables a comprehensive implementation of the process in the department store. During the thesis there were no time to implement the process, but it starts immediately after the thesis. The full effects cannot be ascertained as it takes time to improve the process.
Practical development activities will begin after the thesis. The thesis will serve as an excellent support tool for process development at IKEA Raisio.