Mistä on hyvät lastenkodin ohjaajat tehty?
Timonen, Reetta; Warto, Marcus (2019)
Timonen, Reetta
Warto, Marcus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125906
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii lastenkodin ohjaajien osaamistarpeita ja niiden puutteita, kartoittamalla ohjaajien omia kokemuksia työn tekemisestä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kertoo suomalaisen lastensuojelun sijaishuollon nykytilanteesta ja kuvailee lastenkotia työympäristönä. Se kuvaa myös ilmiöitä, jotka vaikuttavat työn tekemiseen ja millaisia työtehtäviä ohjaajilla on. Teoreettinen viitekehys on rakennettu niin, että konkreettisen lastenkodin ohjaajan työn kuvaus pohjustetaan yleisellä tiedolla siitä, mitä lastensuojelu Suomessa on ja miten sitä toteutetaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastatteluaineisto kerättiin fokusryhmähaastattelu menetelmällä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineistonkeruu toteutettiin Varsinais-Suomen maakunnassa, kahdelle eri lastensuojelun sijaishuoltoa tarjoavalle organisaatiolle. Haastatteluihin osallistui 12 ohjaajaa, joiden koulutustaustat olivat monipuoliset ja työkokemusta alalta heillä tuli olla yli kolme vuotta. Tutkimuksen tulokset on saatu analysoimalla litteroituja haastatteluita ja haastattelutilanteissa kirjattuja havaintoja sekä muistiinpanoja.
Aineistosta selvisi, että asiakkaat määrittelevät ohjaajien osaamistarpeet ja niitä voi olla vaikea ennakoida. Moneen osaamistarpeeseen voidaan kuitenkin varautua esimerkiksi lisäkoulutuksilla. Tutkimuksen keskeisin tulos on, että ohjaajissa arvostetaan monipuolista osaamista. Ohjaajien osaamistarpeet eivät perustu pelkästään kasvatustyöhön, vaan osaamista pitää olla myös arkisten asioiden hoitamisessa. Yksittäisen ohjaajan ei tarvitse osata kaikkea, vaan tärkeämpää on, että jokainen tuo oman osaamisensa työryhmän käyttöön. Tutkimuksen myötä hankittu tieto on tärkeää, sillä suomalaisia tutkimuksia aiheesta on tehty hyvin vähän. This thesis examined core competencies and which essential skills needed in residential child care (RCC) workers and is there any skill gaps to be filled. The theoretical framework in our research includes information about Finnish residential child care system and its current state. It also describes the RCC workers diverse work environment and what different aspects affects to the work in residential child care and what concrete work assignments daily work contains.
This thesis was carried out by using a qualitative research. Qualitative data was collected by using focusgroup interviews. Interviews were recorded and transcribted. Interviews were arranged in two different institutional childrenhomes owned by two different organizations. Both were located in Southwest Finland. We interviewed 12 employees with different sort of backgrounds but with more than 3 years of work experience. The qualitative data was analysed by observing interviews, transcribtions and notes made during the interviews.
The research indicates that clients determinate what sort of essential skills are needed from RCC workers but it is sometimes hard to anticipate. However RCC workers can be prepared for different competencies with additional education. The key result of this research is that RCC workers with diverse professional competencies are valued. Working in RCC is not just nurture and care. Work includes everyday life tasks such as housekeeping. Single RCC worker doesn’t have to be skilled with every competence. More important is that workers bring their own abilities and strengths for their teams use. This thesis is important because there are very little research made of this topic in Finland.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastatteluaineisto kerättiin fokusryhmähaastattelu menetelmällä. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineistonkeruu toteutettiin Varsinais-Suomen maakunnassa, kahdelle eri lastensuojelun sijaishuoltoa tarjoavalle organisaatiolle. Haastatteluihin osallistui 12 ohjaajaa, joiden koulutustaustat olivat monipuoliset ja työkokemusta alalta heillä tuli olla yli kolme vuotta. Tutkimuksen tulokset on saatu analysoimalla litteroituja haastatteluita ja haastattelutilanteissa kirjattuja havaintoja sekä muistiinpanoja.
Aineistosta selvisi, että asiakkaat määrittelevät ohjaajien osaamistarpeet ja niitä voi olla vaikea ennakoida. Moneen osaamistarpeeseen voidaan kuitenkin varautua esimerkiksi lisäkoulutuksilla. Tutkimuksen keskeisin tulos on, että ohjaajissa arvostetaan monipuolista osaamista. Ohjaajien osaamistarpeet eivät perustu pelkästään kasvatustyöhön, vaan osaamista pitää olla myös arkisten asioiden hoitamisessa. Yksittäisen ohjaajan ei tarvitse osata kaikkea, vaan tärkeämpää on, että jokainen tuo oman osaamisensa työryhmän käyttöön. Tutkimuksen myötä hankittu tieto on tärkeää, sillä suomalaisia tutkimuksia aiheesta on tehty hyvin vähän.
This thesis was carried out by using a qualitative research. Qualitative data was collected by using focusgroup interviews. Interviews were recorded and transcribted. Interviews were arranged in two different institutional childrenhomes owned by two different organizations. Both were located in Southwest Finland. We interviewed 12 employees with different sort of backgrounds but with more than 3 years of work experience. The qualitative data was analysed by observing interviews, transcribtions and notes made during the interviews.
The research indicates that clients determinate what sort of essential skills are needed from RCC workers but it is sometimes hard to anticipate. However RCC workers can be prepared for different competencies with additional education. The key result of this research is that RCC workers with diverse professional competencies are valued. Working in RCC is not just nurture and care. Work includes everyday life tasks such as housekeeping. Single RCC worker doesn’t have to be skilled with every competence. More important is that workers bring their own abilities and strengths for their teams use. This thesis is important because there are very little research made of this topic in Finland.