Vastuullisuus päivittäistavarakaupan alan hankinnassa
Vainio, Vili (2019)
Vainio, Vili
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121025853
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia Suomessa toimivien päivittäistavarakaupan alan toimijoiden hankintapuolen vastuullisuutta ja vastuullisuuden tärkeimpiä arvoja.
Kantavana teemana työssä on yritysten yhteiskuntavastuullisuus ja miten se toteutuu hankinnassa sekä miten nämä vastuullisuusarvot näkyvät yritysten toiminnassa. Opinnäytetyössä keskitytään pääasiassa tutkimaan Suomessa päivittäistavara-alalla toimivia yrityksiä jotka myyvät elintarvikkeita, joten pelkästään käyttötavaraa myyvien kaupan alan yritysten vastuullisuutta tässä työssä ei tutkita.
Työn teoriaosuudessa perehtydään vastuullisuuteen, hankintaan sekä päivittäistavarakaupan alaan Suomessa. Vastuullisuudessa on keskitytty vastuullisuuden eri osa-alueisiin, taloudelliseen, ympäristölliseen ja sosiaaliseen vastuuseen. Hankinnassa on keskitytty niin ikään strategiseen, taktiseen ja operatiiviseen hankintatoimeen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään päivittäistavarakaupan alaa ja sille ominaisia vastuullisen hankinnan piirteitä ja edellytyksiä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten nämä yritykset toteuttavat vastuullisuutta hankintaprosesseissaan yrityksen oman vastuullisuuslinjauksen tai yhteiskunnallisen vastuullisuuden normien sisällä. Työn tavoitteena on myös selvittää voisiko vastuullisessa hankinnassa olla parannettavaa tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin sekä jatkotutkimuksia varten saatiin ideoita ja tutkimuskohteita. Tutkimuksen seurauksena saatiin kattava informaatio siitä, mitä vastuullinen hankinta päivittäistavarakaupan alalla on.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville yritysten vastuullisuusstrategian tärkeimmät arvot sekä kohteet joissa vastuullista yritystoimintaa harjoitetaan. Tutkimuksen tuloksena saatiin myös selville hankintojen vastuullisuuden korkea vaatimustaso ja oikeaoppinen toteuttaminen alalla toimivissa yrityksissä. The purpose of this thesis is to research grocery trade in Finland and its operating companies responsibility in purchasing and key values of responsibility.
The theme for this thesis is corporate responsibility and how it is fulfilled in purchasing and how these key values of responsibilities are actually shown in companies actions. In this thesis the focus is to research grocery trade companies which sell food. Companies which sell only utility goods are not included in this thesis.
Theory handles mainly the concepts of responsibility, purchasing and grocery trade in Finland. Accountability focuses on the economical, environmental and social responsibility. Purchasing focuses on the strategical, tactical and operative purchasing. In addition to that, theory includes an introduction on finnish grocery trade and what is representative for purchasing in grocery trade
.
Main objective for this thesis is to research how companies in finnish grocery trade fulfill corporate responsibility in purchasing referring to its own responsibility program and how they fulfill social responsibility and its rules. Objective for this thesis is to find out is there any way to improve responsibility in purchasing.
In the thesis, objectives were accomplished and more ideas and objects for future research were found. As a result of this thesis is it now known what is responsible purchasing in grocery trade. Another result of this thesis is that companies key values of responsibility were found and in result of that it was possible to find out about the high level of demand in purchasing.
Kantavana teemana työssä on yritysten yhteiskuntavastuullisuus ja miten se toteutuu hankinnassa sekä miten nämä vastuullisuusarvot näkyvät yritysten toiminnassa. Opinnäytetyössä keskitytään pääasiassa tutkimaan Suomessa päivittäistavara-alalla toimivia yrityksiä jotka myyvät elintarvikkeita, joten pelkästään käyttötavaraa myyvien kaupan alan yritysten vastuullisuutta tässä työssä ei tutkita.
Työn teoriaosuudessa perehtydään vastuullisuuteen, hankintaan sekä päivittäistavarakaupan alaan Suomessa. Vastuullisuudessa on keskitytty vastuullisuuden eri osa-alueisiin, taloudelliseen, ympäristölliseen ja sosiaaliseen vastuuseen. Hankinnassa on keskitytty niin ikään strategiseen, taktiseen ja operatiiviseen hankintatoimeen. Lisäksi teoriaosuudessa käsitellään päivittäistavarakaupan alaa ja sille ominaisia vastuullisen hankinnan piirteitä ja edellytyksiä.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää miten nämä yritykset toteuttavat vastuullisuutta hankintaprosesseissaan yrityksen oman vastuullisuuslinjauksen tai yhteiskunnallisen vastuullisuuden normien sisällä. Työn tavoitteena on myös selvittää voisiko vastuullisessa hankinnassa olla parannettavaa tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin sekä jatkotutkimuksia varten saatiin ideoita ja tutkimuskohteita. Tutkimuksen seurauksena saatiin kattava informaatio siitä, mitä vastuullinen hankinta päivittäistavarakaupan alalla on.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville yritysten vastuullisuusstrategian tärkeimmät arvot sekä kohteet joissa vastuullista yritystoimintaa harjoitetaan. Tutkimuksen tuloksena saatiin myös selville hankintojen vastuullisuuden korkea vaatimustaso ja oikeaoppinen toteuttaminen alalla toimivissa yrityksissä.
The theme for this thesis is corporate responsibility and how it is fulfilled in purchasing and how these key values of responsibilities are actually shown in companies actions. In this thesis the focus is to research grocery trade companies which sell food. Companies which sell only utility goods are not included in this thesis.
Theory handles mainly the concepts of responsibility, purchasing and grocery trade in Finland. Accountability focuses on the economical, environmental and social responsibility. Purchasing focuses on the strategical, tactical and operative purchasing. In addition to that, theory includes an introduction on finnish grocery trade and what is representative for purchasing in grocery trade
.
Main objective for this thesis is to research how companies in finnish grocery trade fulfill corporate responsibility in purchasing referring to its own responsibility program and how they fulfill social responsibility and its rules. Objective for this thesis is to find out is there any way to improve responsibility in purchasing.
In the thesis, objectives were accomplished and more ideas and objects for future research were found. As a result of this thesis is it now known what is responsible purchasing in grocery trade. Another result of this thesis is that companies key values of responsibility were found and in result of that it was possible to find out about the high level of demand in purchasing.