Kaiken takana on insight : avain parempaan markkinointiviestintään
Järvinen, Oliver (2019)
Järvinen, Oliver
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125989
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni pyrin tutkimaan mainonnan suuunnittelun kulmakiven, eli insightin merkitystä markkinointiviestinnässä. Markkinointiviestintää tehdessä on hyvin tärkeää tietää ihmiset, eli kohderyhmät, joille sitä tekee. Kun suunnittelijat tietävät kohderyhmänsä, alkaa vahvan insightin metsästys, joka toimii koko kampanjan kulmakivenä ja punaisena lankana. Hyvään insightiin tarvitaan vahvaa asiakasymmärrystä siitä, miksi ihmiset käyttäytyvät niin kuin käyttäytyvät. Kun sen ymmärtää, on helpompaa tehdä merkityksellistä markkinointiviestintää.
Työssäni pohdin insightin roolia markkinointiviestintää tehdessä, sekä kerron mistä sen voi löytää, ja miten hyvän insightin tunnistaa. Kerron myös esimerkkien kautta, millä tavalla insight on vaikuttanut menestyneissä mainoskampanjoissa ja konsepteissa.
Työni lähteinä käytän pääosin internetistä löytyvää materiaalia kuten artikkeleita ja blogikirjoituksia. Näistä vastaavat alan ammattilaiset niin Suomesta, kuin ulkomailtakin. Haastattelin myös mainostoimisto Folk Finlandin toimitusjohtajaa Tommi Laihoa, sekä varatoimitusjohtajaa Pia Dahlmania, jotka ovat muun muassa Lidlin palkittujen mainoskampanjoiden takana.
Tämän työn tulokset osoittavat mielestäni hyvin insightin tärkeyden mainontaa suunniteltaessa. Brändin näkökulmasta paljon puhuttua merkityksellisyyttä voi synnyttää kuluttajan välille insightien, eli asiakasymmärryksen kautta. In this thesis I am aiming to find the answer why insight is so important in marketing. While doing marketing, it is important to know the target group. Knowing the target group, the designers start the search for insight which is going to be the back bone of the campain. Only after knowing your target group you can start creating a good insight. When you know why your audience is acting the way they are its easier to create meaningful marketing.
I am focusing on emphasizing the importance of insights, where to find it and the best insight you can find. I will tell you through examples the impact of insights in a successful advertising campaigns.
Mostly all of the sources I have used are from the internet. I have also interviewed Tommi Laiho, the CEO of advertising agency Folk Finland and Pia Dahlman, the vice president of Folk Finland.
The results show the importance of insight in a marketing. You can create meaningful marketing by good insights.
Työssäni pohdin insightin roolia markkinointiviestintää tehdessä, sekä kerron mistä sen voi löytää, ja miten hyvän insightin tunnistaa. Kerron myös esimerkkien kautta, millä tavalla insight on vaikuttanut menestyneissä mainoskampanjoissa ja konsepteissa.
Työni lähteinä käytän pääosin internetistä löytyvää materiaalia kuten artikkeleita ja blogikirjoituksia. Näistä vastaavat alan ammattilaiset niin Suomesta, kuin ulkomailtakin. Haastattelin myös mainostoimisto Folk Finlandin toimitusjohtajaa Tommi Laihoa, sekä varatoimitusjohtajaa Pia Dahlmania, jotka ovat muun muassa Lidlin palkittujen mainoskampanjoiden takana.
Tämän työn tulokset osoittavat mielestäni hyvin insightin tärkeyden mainontaa suunniteltaessa. Brändin näkökulmasta paljon puhuttua merkityksellisyyttä voi synnyttää kuluttajan välille insightien, eli asiakasymmärryksen kautta.
I am focusing on emphasizing the importance of insights, where to find it and the best insight you can find. I will tell you through examples the impact of insights in a successful advertising campaigns.
Mostly all of the sources I have used are from the internet. I have also interviewed Tommi Laiho, the CEO of advertising agency Folk Finland and Pia Dahlman, the vice president of Folk Finland.
The results show the importance of insight in a marketing. You can create meaningful marketing by good insights.