Kokkotyö-säätiön sidosryhmien kokemuksia verkostoyhteistyöstä
Hautala, Janette (2019)
Hautala, Janette
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125945
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaisena Kokkotyö-säätiön haastatellut sidosryhmät kokevat verkostoyhteistyön, miten sitä voitaisiin mahdollisesti kehittää ja minkälaista hyvälaatuinen kuntouttava työtoiminta on heidän näkökulmastaan. Tarkoitus oli kehittää verkostoyhteistyötä Kokkotyö-säätiön ja sen sidosryhmien välillä. Opinnäytetyön tutkimusote oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Haastattelukysymykset käsittelivät sidosryhmien omia kokemuksia asiakkaan osallisuudesta, verkostoyhteistyöstä, palveluohjauksesta sekä kuntouttavasta työtoiminnasta.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta käsitteli kuntouttavaa työtoimintaa, palveluohjausta, osallisuutta ja verkostoyhteistyötä.
Kokkotyö-säätiön sidosryhmille tehty haastattelu koostui kahdesta osasta. Ensimmäisen osan kysymykset olivat yksinkertaisia ja tarkkaan rajattuja. Kysymykset muodostuivat aikaisemmin tehdyn sidosryhmäkyselyn pohjalta. Toisen osan kysymykset olivat laajempia, ja niissä oli enemmän tulkinnanvaraa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että aiemmin tehtyjä sidosryhmäkyselyitä pystytään hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla silloin, kun niihin saadaan riittävästi vastauksia. Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan hyödyntää sidosryhmien ajatuksia palveluiden päivittämisestä joko kokouksissa tai kuukausiliitteillä. Asiakasnäkökulmaa pystytään vahvistamaan verkostoyhteistyön avulla, kun huomioidaan tarvelähtöisyys. Asiakkaita ja heidän tarpeitaan tulisi kuunnella aktiivisesti ja ottaa asiakas mukaan häntä koskeviin palveluihin ja päätöksentekoon. Tällä tavalla saadaan asiakkaan ääni kuuluviin.
Opinnäytetyön keskeinen tietoperusta käsitteli kuntouttavaa työtoimintaa, palveluohjausta, osallisuutta ja verkostoyhteistyötä.
Kokkotyö-säätiön sidosryhmille tehty haastattelu koostui kahdesta osasta. Ensimmäisen osan kysymykset olivat yksinkertaisia ja tarkkaan rajattuja. Kysymykset muodostuivat aikaisemmin tehdyn sidosryhmäkyselyn pohjalta. Toisen osan kysymykset olivat laajempia, ja niissä oli enemmän tulkinnanvaraa.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että aiemmin tehtyjä sidosryhmäkyselyitä pystytään hyödyntämään parhaalla mahdollisella tavalla silloin, kun niihin saadaan riittävästi vastauksia. Tämän opinnäytetyön perusteella voidaan hyödyntää sidosryhmien ajatuksia palveluiden päivittämisestä joko kokouksissa tai kuukausiliitteillä. Asiakasnäkökulmaa pystytään vahvistamaan verkostoyhteistyön avulla, kun huomioidaan tarvelähtöisyys. Asiakkaita ja heidän tarpeitaan tulisi kuunnella aktiivisesti ja ottaa asiakas mukaan häntä koskeviin palveluihin ja päätöksentekoon. Tällä tavalla saadaan asiakkaan ääni kuuluviin.