Päiväkirja opinnäytetyö sisältösuunnittelijan ja pelinkehittäjän työssä
Pentti, Jari (2019)
Pentti, Jari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126002
Tiivistelmä
Päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössäni raportoin 8 viikkoa työtäni Plehat Oy:ssä ja Yummy Digitalilla. Toimin pelin kehittäjänä Yummy Digitalilla mobiilipelien parissa ja Plehat Oy:ssä sisältösuunnittelijana maisema-arkkitehtuuri ohjelmistojen parissa.
Raportoin jokaisen viikon työtehtävät ja havainnot ja analysoin viikon aikana tehdyt työtehtä-vät kunkin viikon lopuksi. Opinnäytetyön aluksi kuvaan tilanteen ennen opinnäytetyö jaksoa ja lopussa käyn läpi jakson aikana huomioidut asiat. Työympäristö mobiilipeli puolella on ras-kaasti kilpailutettu ja vaihtelevia työtehtäviä sisältävä ala. Maisema-arkkitehtuuri yrityksen työympäristössä toimin yhdessä isomman tiimin kanssa ja koordinoin omaa osaani projektista ja toimin vaihtelevissa työtehtävissä. Työtehtävät toimitetaan pääosin Unity ja Unreal peli-moottoreiden sisällä.
Osaamiseni kehittyy todella merkittävästi opinnäytetyön aikana serveri API:en kanssa toimi-misessa ja tietokantojen käsittelyssä. Tiedonhakuni ja dokumentointi taitoni saavat ammatti-maisempaa otetta luettuani satoja sivuja erilaisia dokumentaatioita. Lisäksi opin käyttämään hyödykseni entistä paremmin erilaisia SDK työkaluja Unity:n sisällä.
Raportoin jokaisen viikon työtehtävät ja havainnot ja analysoin viikon aikana tehdyt työtehtä-vät kunkin viikon lopuksi. Opinnäytetyön aluksi kuvaan tilanteen ennen opinnäytetyö jaksoa ja lopussa käyn läpi jakson aikana huomioidut asiat. Työympäristö mobiilipeli puolella on ras-kaasti kilpailutettu ja vaihtelevia työtehtäviä sisältävä ala. Maisema-arkkitehtuuri yrityksen työympäristössä toimin yhdessä isomman tiimin kanssa ja koordinoin omaa osaani projektista ja toimin vaihtelevissa työtehtävissä. Työtehtävät toimitetaan pääosin Unity ja Unreal peli-moottoreiden sisällä.
Osaamiseni kehittyy todella merkittävästi opinnäytetyön aikana serveri API:en kanssa toimi-misessa ja tietokantojen käsittelyssä. Tiedonhakuni ja dokumentointi taitoni saavat ammatti-maisempaa otetta luettuani satoja sivuja erilaisia dokumentaatioita. Lisäksi opin käyttämään hyödykseni entistä paremmin erilaisia SDK työkaluja Unity:n sisällä.