Markkinoinnin start up-suunnitelma; case esteettinen sairaanhoitaja Maija Kivistö
Viitanen, Meri-Tuulia (2019)
Viitanen, Meri-Tuulia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125985
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinoinnin starup-suunnitelma, joka tehtiin toimeksiantona kauneudenhoitoalalla toiminimen perustavalle Maija Kivistölle. Työn tarkoituksena oli selventää, mitä aloittelevan yrittäjän tulisi ottaa huomioon suunnitellessaan yritykselleen markkinointisuunnitelmaa. Työn lopullisen tuotoksen oli tarkoitus olla tiivistetty kokonaisuus yritykselle suositelluista markkinoinnin keinoista.
Työ sisältää teoreettisen viitekehyksen, kohdeyrityksen analysoinnin sekä kohdeyritykselle tehdyn markkinointitiivistelmän. Teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin perusteista, ympäristöanalyysin tekemisestä sekä erilaisista markkinoinnin keinoista. Työn aineistona hyödynnettiin kohdeaiheen kirjallisuutta sekä internet-julkaisuja. Työn empiirinen osuus tehtiin haastattelemalla toimeksiantajaa, jolloin aloittelevan yrittäjän toiveet ja näkemykset voitiin huomioida mahdollisimman hyvin. Tämä teemahaastattelu toimii litteroimattomana aineistona opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin kattavasti nykyajan markkinointimenetelmiä, jonka avulla tuotettiin yrittäjälle arvokasta tietoa koskien oman startup -yrityksensä markkinointisuunnitelmaa. Kohdeyrittäjän ollessa uusi alalla, oli tärkeää koostaa tiivis tuotos, jossa käsiteltiin laaja-alaisesti eri markkinoinnin osa-alueita.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena on konkreettinen tiivis tietopaketti markkinoinnin start up- suunnitelman luomiseksi. Tuotos luovutetaan kohdeyrittäjän käyttöön, jolloin hänen on helpompi lähteä luotsaamaan uuden yrityksensä markkinointia kohti toimivaa bisnestä. Jos toimeksiantaja hyödyntää opinnäutetyössä esitettyjä neuvoja, on yrityksellä loistavat mahdollisuudet onnistua liiketoiminnassaan.
Työ sisältää teoreettisen viitekehyksen, kohdeyrityksen analysoinnin sekä kohdeyritykselle tehdyn markkinointitiivistelmän. Teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin perusteista, ympäristöanalyysin tekemisestä sekä erilaisista markkinoinnin keinoista. Työn aineistona hyödynnettiin kohdeaiheen kirjallisuutta sekä internet-julkaisuja. Työn empiirinen osuus tehtiin haastattelemalla toimeksiantajaa, jolloin aloittelevan yrittäjän toiveet ja näkemykset voitiin huomioida mahdollisimman hyvin. Tämä teemahaastattelu toimii litteroimattomana aineistona opinnäytetyössä.
Opinnäytetyössä kartoitettiin kattavasti nykyajan markkinointimenetelmiä, jonka avulla tuotettiin yrittäjälle arvokasta tietoa koskien oman startup -yrityksensä markkinointisuunnitelmaa. Kohdeyrittäjän ollessa uusi alalla, oli tärkeää koostaa tiivis tuotos, jossa käsiteltiin laaja-alaisesti eri markkinoinnin osa-alueita.
Tämä työ on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksena on konkreettinen tiivis tietopaketti markkinoinnin start up- suunnitelman luomiseksi. Tuotos luovutetaan kohdeyrittäjän käyttöön, jolloin hänen on helpompi lähteä luotsaamaan uuden yrityksensä markkinointia kohti toimivaa bisnestä. Jos toimeksiantaja hyödyntää opinnäutetyössä esitettyjä neuvoja, on yrityksellä loistavat mahdollisuudet onnistua liiketoiminnassaan.