Palkkiojärjestelmän kehittäminen : Tulospalkalla tavoitteisiin
Huhtala, Matti (2011)
Huhtala, Matti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103193354
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten palkkiojärjestelmää voitaisiin kehittää niin, että
yksittäisen työntekijän olisi helpompi nähdä oman työnsä vaikutus. Yrityksen toiminnan
tehokkuutta on viime vuosina pystytty nostamaan, mutta palkkiojärjestelmää kehittämällä
tehokkuutta voitaisiin nostaa entisestään parantaen samalla työntekijöiden motivaatiota.
Tarve palkkiojärjestelmän uusimiselle oli selvitetty jo vuonna 2008 tehdyssä henkilöstökyselyssä.
Ongelmana nykyisessä palkkiojärjestelmässä on läpinäkyvyyden puute. Kollektiivisesti määräytyvissä
palkkioissa yksittäisen työntekijän on vaikea nähdä oman panoksensa merkitystä tavoitteen
saavuttamisessa. Tutkimus osoitti selvää tyytymättömyyttä palkitsemiseen liittyvissä kysymyksissä.
Kyselyn jälkeen tehtiin periaatepäätös palkkiojärjestelmän kehittämisestä ja aloitettiin toimintojen
mittaus sekä palkkiojärjestelmän rungon suunnittelu. Myös yhdeksi kehityskeskusteluaiheeksi
päätettiin ottaa palkkiojärjestelmän kehittäminen.
Aiheeseen liittyvää teoriatietoa tutkittiin monesta eri näkökulmasta. Tutkimustyö keskittyi
enimmäkseen työarvojen tutkimiseen. Osana kehitystyötä vierailtiin myös eri logistiikka-alan
yrityksissä tutustumassa heillä käytössä oleviin palkkiojärjestelmiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin
ajankäyttö- ja havaintotutkimuksia sekä soveltuvin osin järjestelmästä saatavaa dataa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin valittuihin toimintoihin työarvot, joita käytetään mittareina lopullista
palkkiojärjestelmää luotaessa. Teoriasta selvisi, että palkkiojärjestelmän kehittämiseen tarvitaan
paljon muutakin kuin tehokkuutta mittaavat mittarit. Laadun merkitystä palkitsemisessa ei voi
korostaa liikaa. Palkkiojärjestelmän kehittäminen on merkittävän suuri muutos, siksi
muutosjohtamisen pääperiaatteet on otettava huomioon.
yksittäisen työntekijän olisi helpompi nähdä oman työnsä vaikutus. Yrityksen toiminnan
tehokkuutta on viime vuosina pystytty nostamaan, mutta palkkiojärjestelmää kehittämällä
tehokkuutta voitaisiin nostaa entisestään parantaen samalla työntekijöiden motivaatiota.
Tarve palkkiojärjestelmän uusimiselle oli selvitetty jo vuonna 2008 tehdyssä henkilöstökyselyssä.
Ongelmana nykyisessä palkkiojärjestelmässä on läpinäkyvyyden puute. Kollektiivisesti määräytyvissä
palkkioissa yksittäisen työntekijän on vaikea nähdä oman panoksensa merkitystä tavoitteen
saavuttamisessa. Tutkimus osoitti selvää tyytymättömyyttä palkitsemiseen liittyvissä kysymyksissä.
Kyselyn jälkeen tehtiin periaatepäätös palkkiojärjestelmän kehittämisestä ja aloitettiin toimintojen
mittaus sekä palkkiojärjestelmän rungon suunnittelu. Myös yhdeksi kehityskeskusteluaiheeksi
päätettiin ottaa palkkiojärjestelmän kehittäminen.
Aiheeseen liittyvää teoriatietoa tutkittiin monesta eri näkökulmasta. Tutkimustyö keskittyi
enimmäkseen työarvojen tutkimiseen. Osana kehitystyötä vierailtiin myös eri logistiikka-alan
yrityksissä tutustumassa heillä käytössä oleviin palkkiojärjestelmiin. Tutkimusmenetelminä käytettiin
ajankäyttö- ja havaintotutkimuksia sekä soveltuvin osin järjestelmästä saatavaa dataa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin valittuihin toimintoihin työarvot, joita käytetään mittareina lopullista
palkkiojärjestelmää luotaessa. Teoriasta selvisi, että palkkiojärjestelmän kehittämiseen tarvitaan
paljon muutakin kuin tehokkuutta mittaavat mittarit. Laadun merkitystä palkitsemisessa ei voi
korostaa liikaa. Palkkiojärjestelmän kehittäminen on merkittävän suuri muutos, siksi
muutosjohtamisen pääperiaatteet on otettava huomioon.