Asiakkaiden kokemuksia yhdyskuntapalvelun suorittamiseen vaikuttavista tekijöistä
Lamminen, Emma (2019)
Lamminen, Emma
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126090
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126090
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on tuoda esiin opinnäytetyön tilaajan, Oulun yhdyskuntaseuraamustoimiston, Kokkolan toimipaikan yhdyskuntapalvelua suorittavien asiakkaiden kokemuksia yhdyskuntapalvelun suorittamiseen vaikuttavista tekijöistä. Kokemuksista tuodaan esiin tekijöitä, jotka asiakkaiden subjektiivisten kokemusten mukaan vaikuttavat vahvistavasti tai heikentävästi yhdyskuntapalvelurangaistuksesta suoriutumiseen. Tarkoituksena on, että opinnäytetyössä saavutettujen tulosten perusteella asiakkaiden kokemuksia voidaan hyödyntää muokkaamaan Kokkolan toimipaikan asiakastyötä vastaamaan entistä tehokkaammin asiakkaiden tarpeisiin.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella työotteella, tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa ja puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut toteutettiin asiakkaiden anonymiteettiä kunnioittaen yksilöllisesti neljälle yhdyskuntapalvelurangaistusta suorittavalle asiakkaalle. Haastatteluaineiston tulkinta toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka avulla löydetään keskeisiä merkityksiä haastateltavan kertomuksesta. Tarkoituksena on, että opinnäytetyön tuloksia olisi mahdollista hyödyntää Oulun yhdyskuntaseuraamustoimiston lisäksi muissakin Suomen yhdyskuntaseuraamustoimistoissa. Opinnäytetyön tietoperustaa ohjaa rikosseuraamusalan keskeinen käsitteistö, joka muodostaa yhdyskuntapalvelun viitekehyksen.
Keskeiset tulokset yhdyskuntapalvelun suorittamiseen vaikuttavista tekijöistä muodostuivat Rikosseuraamuslaitoksen toiminnasta, asiakkaan toiminnasta sekä asiakkaan elämäntilanteesta. Merkittäviksi tekijöiksi nousivat muun muassa päihderiippuvuuden hallinta, sosiaalisen tuen ja kannustamisen saaminen, Rikosseuraamuslaitoksen edustajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus, asenne ja motivaatio, osallisuus sekä asiakkaan voimavarat. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin yhdyskuntapalvelua suorittavilta asiakkailta yhdyskuntapalvelurangaistuksen palveluohjauksen kehittämismahdollisuuksista, jotka muodostuivat lähinnä käytännön tekijöistä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella työotteella, tutkimusmenetelmänä käytettiin avointa ja puolistrukturoitua haastattelua. Haastattelut toteutettiin asiakkaiden anonymiteettiä kunnioittaen yksilöllisesti neljälle yhdyskuntapalvelurangaistusta suorittavalle asiakkaalle. Haastatteluaineiston tulkinta toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jonka avulla löydetään keskeisiä merkityksiä haastateltavan kertomuksesta. Tarkoituksena on, että opinnäytetyön tuloksia olisi mahdollista hyödyntää Oulun yhdyskuntaseuraamustoimiston lisäksi muissakin Suomen yhdyskuntaseuraamustoimistoissa. Opinnäytetyön tietoperustaa ohjaa rikosseuraamusalan keskeinen käsitteistö, joka muodostaa yhdyskuntapalvelun viitekehyksen.
Keskeiset tulokset yhdyskuntapalvelun suorittamiseen vaikuttavista tekijöistä muodostuivat Rikosseuraamuslaitoksen toiminnasta, asiakkaan toiminnasta sekä asiakkaan elämäntilanteesta. Merkittäviksi tekijöiksi nousivat muun muassa päihderiippuvuuden hallinta, sosiaalisen tuen ja kannustamisen saaminen, Rikosseuraamuslaitoksen edustajan ja asiakkaan välinen vuorovaikutus, asenne ja motivaatio, osallisuus sekä asiakkaan voimavarat. Lisäksi opinnäytetyössä selvitettiin yhdyskuntapalvelua suorittavilta asiakkailta yhdyskuntapalvelurangaistuksen palveluohjauksen kehittämismahdollisuuksista, jotka muodostuivat lähinnä käytännön tekijöistä.
