Hakukoneoptimointi : case Etra Oy
Kemppi, Jere (2019)
Kemppi, Jere
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä teoriatietoa hakukoneoptimoinnista ja sen pohjalta toteuttaa hakukoneoptimointi Etra Oy:n www-sivuille. Etra Oy on suomalainen teknisen kaupan erikoisliike, joka erikoistunut erilaisten teollisuuteen liittyvien tuotteiden ja palvelujen myymiseen. Yritys toimii pääasiassa Suomessa ja sillä on yli 1500 työntekijää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota teoriaosuuteen tietoa hakukoneista, hakukoneoptimoinnista ja sen toteutustavoista. Tietoa hyödynnettiin sivuston kartoittamisessa. Kartoittamisen avulla sivustolta pyrittiin löytämään asioita, joita kehittämällä voitaisiin parantaa hakukonenäkyvyyttä. Teoriaosuudessa käsitellään myös web-analytiikkaa, koska sitä käytettiin hakukoneoptimoinnin tulosten arvioimisessa. Yhdessä nämä kaksi muodostivat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Etran laajasta tuotevalikoimasta johtuen toimeksiantaja oli valinnut, mihin tuoteryhmään ja sivuihin ensisijaisesti keskityttäisiin. Mikäli näille sivuille tehdyt toimenpiteet vaikuttaisivat positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, sovellettaisiin niitä myös muihin verkkosivun osiin. Sivujen analysoinnin ja muutosten tekemisen jälkeen alkoi tarkkailuvaihe, jossa tarkasteltiin sitä, mihin suuntaan hakukonenäkyvyys alkaa kehittymään. Tarkkailuvaiheessa käytettiin apuna Google Analytics-työkalua, jonka avulla verkkosivuston kävijöitä pystytään seuraamaan. Google Analyticsin raporttien avulla työhön saatiin paljon tutkimusmateriaalia ja dataa siitä, olivatko tehdyt toimenpiteet oikeanlaisia.
Etra Oy:n www-sivuston hakukonenäkyvyyttä ja suosiota saatiin parannettua lyhyen, noin kuukauden mittaisella tarkkailujaksolla. Yhdessä muiden sivuston kehitysprosessien kanssa hakukoneoptimoinnilla saatiin esimerkiksi kasvatettua kävijämääriä ja liikennettä hakukoneista sekä pienennettyä sivuston latausaikoja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerätyn tiedon avulla Etra Oy:n verkkosivuja pystytään kehittämään myös jatkossa hakukoneystävällisimmiksi. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi ja tulee tehdä säännöllisin väliajoin, jos halutaan pysyä korkealla hakutuloksissa. The purpose of this thesis was to look into what search engine optimization (SEO) is and implement different SEO techniques to the website of Etra Oy. Etra Oy is a Finnish technical sales specialist in offering different products and services to industry. The company operates mainly in Finland and it has over 1500 employees.
The objective of this thesis was to collect theory information about the search engine optimization and use that information to discover aspects, which need improvement on the website. The data was also collected from web-analytics. The meaning of the web-analytics was to support the implementation process of the SEO. Together these two topics, SEO and web-analytics, created the theoretical framework of this thesis.
Due to the large product range on the website of Etra, the commissioner selected product category and sites to mainly focus on. If the actions made to the chosen sites were good in the case of SEO they could be adapted on other parts of the website. The observation phase started after the analysis and actions were taken to the chosen sites. Google Analytics-tool was used in the observation phase to collect data from the users visiting the website. The reports of Google Analytics helped to gather plenty of research data, which has been used to analyze the succeeding of the SEO process.
After a short, one-month-long observation phase it can be diagnosed, that the popularity of the website and coverage in the search engines have been improved by the implementation of the SEO actions. Along with the other improvement processes on the website there has been an increase on visitor count, traffic from the search engines and decrease on website’s loading times. The information of the theoretical part of this thesis helps Etra to improve their website more search engine friendly in the future, as the SEO is not a one-time process. The search engine optimization needs regular updating.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota teoriaosuuteen tietoa hakukoneista, hakukoneoptimoinnista ja sen toteutustavoista. Tietoa hyödynnettiin sivuston kartoittamisessa. Kartoittamisen avulla sivustolta pyrittiin löytämään asioita, joita kehittämällä voitaisiin parantaa hakukonenäkyvyyttä. Teoriaosuudessa käsitellään myös web-analytiikkaa, koska sitä käytettiin hakukoneoptimoinnin tulosten arvioimisessa. Yhdessä nämä kaksi muodostivat opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen.
Etran laajasta tuotevalikoimasta johtuen toimeksiantaja oli valinnut, mihin tuoteryhmään ja sivuihin ensisijaisesti keskityttäisiin. Mikäli näille sivuille tehdyt toimenpiteet vaikuttaisivat positiivisesti hakukonenäkyvyyteen, sovellettaisiin niitä myös muihin verkkosivun osiin. Sivujen analysoinnin ja muutosten tekemisen jälkeen alkoi tarkkailuvaihe, jossa tarkasteltiin sitä, mihin suuntaan hakukonenäkyvyys alkaa kehittymään. Tarkkailuvaiheessa käytettiin apuna Google Analytics-työkalua, jonka avulla verkkosivuston kävijöitä pystytään seuraamaan. Google Analyticsin raporttien avulla työhön saatiin paljon tutkimusmateriaalia ja dataa siitä, olivatko tehdyt toimenpiteet oikeanlaisia.
Etra Oy:n www-sivuston hakukonenäkyvyyttä ja suosiota saatiin parannettua lyhyen, noin kuukauden mittaisella tarkkailujaksolla. Yhdessä muiden sivuston kehitysprosessien kanssa hakukoneoptimoinnilla saatiin esimerkiksi kasvatettua kävijämääriä ja liikennettä hakukoneista sekä pienennettyä sivuston latausaikoja. Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerätyn tiedon avulla Etra Oy:n verkkosivuja pystytään kehittämään myös jatkossa hakukoneystävällisimmiksi. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi ja tulee tehdä säännöllisin väliajoin, jos halutaan pysyä korkealla hakutuloksissa.
The objective of this thesis was to collect theory information about the search engine optimization and use that information to discover aspects, which need improvement on the website. The data was also collected from web-analytics. The meaning of the web-analytics was to support the implementation process of the SEO. Together these two topics, SEO and web-analytics, created the theoretical framework of this thesis.
Due to the large product range on the website of Etra, the commissioner selected product category and sites to mainly focus on. If the actions made to the chosen sites were good in the case of SEO they could be adapted on other parts of the website. The observation phase started after the analysis and actions were taken to the chosen sites. Google Analytics-tool was used in the observation phase to collect data from the users visiting the website. The reports of Google Analytics helped to gather plenty of research data, which has been used to analyze the succeeding of the SEO process.
After a short, one-month-long observation phase it can be diagnosed, that the popularity of the website and coverage in the search engines have been improved by the implementation of the SEO actions. Along with the other improvement processes on the website there has been an increase on visitor count, traffic from the search engines and decrease on website’s loading times. The information of the theoretical part of this thesis helps Etra to improve their website more search engine friendly in the future, as the SEO is not a one-time process. The search engine optimization needs regular updating.
