Mainosfilmi kahden aikakauden välissä : mitä liikkuvaa kuvaa suunnitellessa tulee ottaa huomioon, kun mainosfilmin päämedian painopiste siirtyy lineaarisesta televisiosta sosiaalisen median kanaviin?
Rechardt, Riikka (2019)
Rechardt, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121226162
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on tutkia, miksi lineaariseen televisioon suunniteltu mainos ei useimmiten toimi sellaisenaan sosiaalisessa mediassa ja pyrkiä antamaan käytännönläheistä tietoa toimivampien mainosfilmien suunnittelun avuksi. Tätä tutkitaan asiantuntijahaastatteluin sekä yhdistämällä esimerkiksi useiden eri Internet-artikkeleiden ja blogien tarjoamaa tietoa.
Koko kotitalouden katseet eivät ole enää yhdessä ruudussa. Kuluttajat, etenkin nuoret, ovat siirtyneet katsomaan videosisältöjä lineaarisesta televisiosta mobiililaitteisiin: suoratoistopalveluihin ja sosiaaliseen mediaan. Tämä tekee heistä lähes mahdottomia tavoittaa televisiomainonnan keinoin.
Mainostajat seuraavat kuluttajia online-kanaviin: onlinen odotetaan ensimmäisen kerran ohittavan perinteisen television markkinointibudjeteilla mitattuna vuonna 2019 – olemme merkittävässä risteyskohdassa. Kahden aikakauden välissä.
Kuluttajien toimintatavat sosiaalisen median kanavissa sekä alustojen tekniset vaatimukset poikkeavat perinteisestä televisiosta ja sen katselusta – ja siksi mainonnan suunnittelijoidenkin on omaksuttava uusia tapoja tehdä liikkuvaa kuvaa.
Yhdistämällä tietoa kuluttajien käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa annetaan opinnäytetyössä sen kanavissa toimivalle mainosfilmille hyvinkin selkeät raamit. Mutta niiden noudattamista tärkeämpää on löytää kiinnostava luova ratkaisu, jonka parissa kuluttaja todella haluaa viettää aikaa. The objective of this thesis is to analyse why often films, that are designed to be utilized in television, do not function on social media and to give practical information about how to create films social media first. This is being researched by interviewing specialists and combining information from example multiple articles and blog posts on the Internet.
Families don’t share the same screen anymore. Consumers, especially the young ones, have moved on to consume videos from linear tv to mobile, online streaming services and social media. This makes them almost impossible to reach through traditional advertising, especially tv.
Hence, advertisers do trace consumers to online: online advertising is expected to take over traditional tv in 2019, when measured by ad spending. We are standing in crossroads between two eras.
The way we consume social media and the technical aspects of the platforms differ from traditional tv. This is why also creatives should adapt new ways of approaching film.
By utilizing information of how consumers behave on social media, the thesis composes simple guidelines of how to design film social media first. However, more important than following the rules, is to find an interesting creative solution which the consumer can find engaging.
Koko kotitalouden katseet eivät ole enää yhdessä ruudussa. Kuluttajat, etenkin nuoret, ovat siirtyneet katsomaan videosisältöjä lineaarisesta televisiosta mobiililaitteisiin: suoratoistopalveluihin ja sosiaaliseen mediaan. Tämä tekee heistä lähes mahdottomia tavoittaa televisiomainonnan keinoin.
Mainostajat seuraavat kuluttajia online-kanaviin: onlinen odotetaan ensimmäisen kerran ohittavan perinteisen television markkinointibudjeteilla mitattuna vuonna 2019 – olemme merkittävässä risteyskohdassa. Kahden aikakauden välissä.
Kuluttajien toimintatavat sosiaalisen median kanavissa sekä alustojen tekniset vaatimukset poikkeavat perinteisestä televisiosta ja sen katselusta – ja siksi mainonnan suunnittelijoidenkin on omaksuttava uusia tapoja tehdä liikkuvaa kuvaa.
Yhdistämällä tietoa kuluttajien käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa annetaan opinnäytetyössä sen kanavissa toimivalle mainosfilmille hyvinkin selkeät raamit. Mutta niiden noudattamista tärkeämpää on löytää kiinnostava luova ratkaisu, jonka parissa kuluttaja todella haluaa viettää aikaa.
Families don’t share the same screen anymore. Consumers, especially the young ones, have moved on to consume videos from linear tv to mobile, online streaming services and social media. This makes them almost impossible to reach through traditional advertising, especially tv.
Hence, advertisers do trace consumers to online: online advertising is expected to take over traditional tv in 2019, when measured by ad spending. We are standing in crossroads between two eras.
The way we consume social media and the technical aspects of the platforms differ from traditional tv. This is why also creatives should adapt new ways of approaching film.
By utilizing information of how consumers behave on social media, the thesis composes simple guidelines of how to design film social media first. However, more important than following the rules, is to find an interesting creative solution which the consumer can find engaging.