Business Model Canvas pienyrittäjälle
Paukkunen, Päivi (2019)
Paukkunen, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121125979
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Tampereen Kiinteistötaito Oy -yritykselle. Tampereen Kiinteistötaito Oy perustettiin vuonna 2014 ja sen toimialana on tuottaa rakentamisen asiantuntijapalveluita. Toimeksiannossa keskityttiin tarkastelemaan yrityksen yhtä palvelumuotoa; asbesti- ja haitta-ainekartoitusta. Tarkoituksena oli toimittaa yritykselle kirjallinen liiketoiminnan kuvaus, sekä tarkastella opinnäytetyössä yrityksen riskienhallintaa ja markkinointiviestinnän mahdollisuuksia.
Liiketoiminnan kuvaus toteutettiin Business Model Canvas (BMC) menetelmällä. Menetelmä valittiin sen visuaalisen helppolukuisuuden ja selkeän esityksen perusteella. BMC on luottamuksellinen aineisto, joka on poistettu julkisesta raportista.
Riskienhallinnan tavoitteena oli tunnistaa toimeksiantajan sisäiset ja ulkoiset riskit, jotta yrittäjän on mahdollista miettiä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä riskien välttämiseksi. Apuna käytettiin SWOT-analyysiä, jota luottamuksellisuuden vuoksi ei julkaista raportissa. Markkinointiviestinnän mahdollisuuksia tarkasteltiin pienyrittäjän näkökulmasta ja kartoitettiin mahdollisimman toteutettavissa olevia keinoja hyödyntää digitaalista markkinaviestintää.
Kehitys- ja jatkotoimenpiteinä ehdotetaan, että yritys panostaa näkyvyyteen sähköisissä markkinointikanavissa sekä toteuttaa kohdennettua markkinointiviestintää eri asiakaskohderyhmien välillä.
Liiketoiminnan kuvaus toteutettiin Business Model Canvas (BMC) menetelmällä. Menetelmä valittiin sen visuaalisen helppolukuisuuden ja selkeän esityksen perusteella. BMC on luottamuksellinen aineisto, joka on poistettu julkisesta raportista.
Riskienhallinnan tavoitteena oli tunnistaa toimeksiantajan sisäiset ja ulkoiset riskit, jotta yrittäjän on mahdollista miettiä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä riskien välttämiseksi. Apuna käytettiin SWOT-analyysiä, jota luottamuksellisuuden vuoksi ei julkaista raportissa. Markkinointiviestinnän mahdollisuuksia tarkasteltiin pienyrittäjän näkökulmasta ja kartoitettiin mahdollisimman toteutettavissa olevia keinoja hyödyntää digitaalista markkinaviestintää.
Kehitys- ja jatkotoimenpiteinä ehdotetaan, että yritys panostaa näkyvyyteen sähköisissä markkinointikanavissa sekä toteuttaa kohdennettua markkinointiviestintää eri asiakaskohderyhmien välillä.