Ravintolan strategiset menestystekijät
Pekola, Marja (2019)
Pekola, Marja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126112
Tiivistelmä
Suur-Seudun Osuuskauppa päätti rakentaa Lohjalle kauppakeskuksen. Tilaan haluttiin myös ravintola. Yritys teetti suunnittelun pohjaksi kuluttajaymmärrystutkimuksen Lohjan alueella. Projekti aloitettiin valitsemalla tutkimuksen perusteella tilaan sopiva brändi. Brändin valinnan jälkeen alkoi suunnitteluprosessi, jonka tavoitteena oli rakentaa asiakasnäkökulmasta haluttava ravintola. Kun esivalmisteluihin oli käytetty aikaa noin vuoden verran, oli ravintolan avaamisen aika.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä tekijät muodostavat ravintolan menestystekijät. Menestystekijöitä huomioimalla jo suunnitteluvaiheessa saavutetaan prosessissa onnistuneempi lopputulos. Lisäksi haluttiin saada tietoa koko projektin toimivuudesta ravintolan suunnittelusta avaukseen. Menestystekijöitä, kuluttajaymmärrystutkimuksen tuloksia ja alan omia strategisia mittareita verrattiin ensimmäisten viikkojen toteutuneisiin palautteisiin ja lukuihin.
Taloudelliset, asiakas- sekä sisäiset näkökulmat rakentavat teoriaosuudessa tarvittavat menestystekijät. Taloudelliseen näkökulmaan kuuluvat liikepaikan valinta, markkina-analyysi, brändi ja toimialalle ominaiset kannattavuuden mittarit. Asiakasnäkökulma kertoo asiakasodotuksista, tavasta ajatella asiakaslähtöisesti, segmentoinnista ja olemassa olevista asiakasmittareista. Sisäinen näkökulma avaa johtamisen tärkeyttä, asiakkaan ehdoilla tehtävää markkinoinnin 4C-mallia ja projektin sidosryhmiä.
Lukujen ja asiakasodotuksen toteutumisen perusteella tehtiin päätelmiä valintojen onnistumisesta ja kehitysehdotuksia. Päätelmien mukaan onnistuttiin vastaamaan asiakasodotukseen. Lukujen perusteella ravintola on osittain saavuttanut ajatellun liikevaihdon, keskiostoksen ja kokonaiskateprosentin. Toimenpiteinä ensi vuoden toimintasuunnitelmaan tulivat markkinoinnin suunnittelu asiakasvolyymin kasvattamiseen sekä myynnin johtaminen asiakaslupauksien lunastamiseen. Opinnäytetyön erillinen tuotos oli brändikirkastus. Suur-Seudun Osuuskauppa decided to build a shopping center at Lohja. The plans were also desired to include a restaurant. As a basis for the project and designs there was a consumer awareness survey commissioned by the company in the Lohja area. The project started by selecting the appropriate brand for the retail based on the survey results. Following the selection of the appropriate brand a design process was started with the aim to build a desirable restaurant from a customer perspective. Approximately after an year of preparation it was time for the restaurant opening.
The purpose of the thesis was to define which components construct success factors in a restaurant. By including success factors right from the planning phase more successful results are achieved in the process. In addition, information about the functionality of the process was pursued from the starting of designing to the actual opening. Success factors, consumer awareness survey’s results and industry’s specific strategic indicators were compared with actual feedback and results from the first few weeks.
Economic, customer- and internal perspectives constitute the necessary success factors in the theoretical part. Business location, market analysis, brand and industry’s specific profitability metrics are included in economic point of view. The customer perspective consists of customer expectations, ability to think customer-oriented, segmentation and existing customer metrics. An internal perspective indicates the importance of leadership, customer term based 4C-model of marketing, and the project associates.
Based on the figures and the actual results of customer expectations, conclusions both about the success of the choices made and suggestions for improvement were carried out. Based on the conclusions, customer expectations were reached. Based on the figures the restaurant has partially achieved the planned revenue, average sales per customer and overall margin. Actual methods included for next year's action plan were marketing planning to increase customer volume and sales management to guarantee redeeming of customer promises. A separate profit of the thesis was brightening of the brand.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitkä tekijät muodostavat ravintolan menestystekijät. Menestystekijöitä huomioimalla jo suunnitteluvaiheessa saavutetaan prosessissa onnistuneempi lopputulos. Lisäksi haluttiin saada tietoa koko projektin toimivuudesta ravintolan suunnittelusta avaukseen. Menestystekijöitä, kuluttajaymmärrystutkimuksen tuloksia ja alan omia strategisia mittareita verrattiin ensimmäisten viikkojen toteutuneisiin palautteisiin ja lukuihin.
Taloudelliset, asiakas- sekä sisäiset näkökulmat rakentavat teoriaosuudessa tarvittavat menestystekijät. Taloudelliseen näkökulmaan kuuluvat liikepaikan valinta, markkina-analyysi, brändi ja toimialalle ominaiset kannattavuuden mittarit. Asiakasnäkökulma kertoo asiakasodotuksista, tavasta ajatella asiakaslähtöisesti, segmentoinnista ja olemassa olevista asiakasmittareista. Sisäinen näkökulma avaa johtamisen tärkeyttä, asiakkaan ehdoilla tehtävää markkinoinnin 4C-mallia ja projektin sidosryhmiä.
Lukujen ja asiakasodotuksen toteutumisen perusteella tehtiin päätelmiä valintojen onnistumisesta ja kehitysehdotuksia. Päätelmien mukaan onnistuttiin vastaamaan asiakasodotukseen. Lukujen perusteella ravintola on osittain saavuttanut ajatellun liikevaihdon, keskiostoksen ja kokonaiskateprosentin. Toimenpiteinä ensi vuoden toimintasuunnitelmaan tulivat markkinoinnin suunnittelu asiakasvolyymin kasvattamiseen sekä myynnin johtaminen asiakaslupauksien lunastamiseen. Opinnäytetyön erillinen tuotos oli brändikirkastus.
The purpose of the thesis was to define which components construct success factors in a restaurant. By including success factors right from the planning phase more successful results are achieved in the process. In addition, information about the functionality of the process was pursued from the starting of designing to the actual opening. Success factors, consumer awareness survey’s results and industry’s specific strategic indicators were compared with actual feedback and results from the first few weeks.
Economic, customer- and internal perspectives constitute the necessary success factors in the theoretical part. Business location, market analysis, brand and industry’s specific profitability metrics are included in economic point of view. The customer perspective consists of customer expectations, ability to think customer-oriented, segmentation and existing customer metrics. An internal perspective indicates the importance of leadership, customer term based 4C-model of marketing, and the project associates.
Based on the figures and the actual results of customer expectations, conclusions both about the success of the choices made and suggestions for improvement were carried out. Based on the conclusions, customer expectations were reached. Based on the figures the restaurant has partially achieved the planned revenue, average sales per customer and overall margin. Actual methods included for next year's action plan were marketing planning to increase customer volume and sales management to guarantee redeeming of customer promises. A separate profit of the thesis was brightening of the brand.