Sähkötekniikan laboratorion ohjeiden digitalisointi
Kukkonen, Esa (2019)
Kukkonen, Esa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121126004
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opetusvideoita Tampereen ammattikorkeakoulun sähkötekniikan laboratorioon. Opetusvideoilla tarkoitetaan lyhyitä, noin 3 – 5 minuutin pituisia videoita eri mittalaitteiden ja työvälineiden toiminnoista. Videoiden avulla opiskelijoiden on mahdollista tutustua laboratoriotöissä käytettäviin laitteisiin jo ennen laboratorioon saapumista.
Videoiden oli tarkoitus olla selkeitä ja yksinkertaisia, sekä kestoltaan sellaisia, että katsojan on helppo keskittyä videon katsomiseen. Opettajat voivat antaa videot opiskelijoiden saataville esimerkiksi nykyisten pilvipalveluiden välityksellä, jolloin videot ovat kaikkien saatavilla internetin välityksellä ajasta ja paikasta riippumatta.
Videoiden aiheiden valinnassa hyödynnettiin opiskelijan näkökulmaa, jolloin saatiin valittua videoihin sellaiset aiheet, joista olisi mahdollisimman paljon apua uusille opiskelijoille. Aiheiden valinnassa oli näin ollen vapaat kädet, aiheet kuitenkin hyväksytettiin opettajalla. Opinnäytetyössä perehdytään tehoanalysaattorin ja kuormituspenkin turvalliseen ja oikeaoppiseen käyttöön, sekä yleiseen laboratoriossa työskentelyyn,
Lopullisissa videoissa käytetty kuvamateriaali kuvattiin Tampereen Ammattikorkeakoulun sähkötekniikan laboratorion tiloissa. Videoissa haluttiin saavuttaa riittävä kuvanlaatu, joten videot on kuvattu videokameralla, jalustaa hyödyntämällä. Kuvamateriaalista on myöhemmin koostettu editointiohjelmalla sopivan mittaisia ja sisällöltään selkeitä videoita. Äänenlaadun varmistamiseksi videoihin on lisätty päälle erillinen ääniraita, jotta äänenlaatu on riittävällä tasolla. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa kerrotaan videoiden tuotantoprosessista ja näin ollen valmiit videot ovat opinnäytetyön pääosassa.
Videoiden oli tarkoitus olla selkeitä ja yksinkertaisia, sekä kestoltaan sellaisia, että katsojan on helppo keskittyä videon katsomiseen. Opettajat voivat antaa videot opiskelijoiden saataville esimerkiksi nykyisten pilvipalveluiden välityksellä, jolloin videot ovat kaikkien saatavilla internetin välityksellä ajasta ja paikasta riippumatta.
Videoiden aiheiden valinnassa hyödynnettiin opiskelijan näkökulmaa, jolloin saatiin valittua videoihin sellaiset aiheet, joista olisi mahdollisimman paljon apua uusille opiskelijoille. Aiheiden valinnassa oli näin ollen vapaat kädet, aiheet kuitenkin hyväksytettiin opettajalla. Opinnäytetyössä perehdytään tehoanalysaattorin ja kuormituspenkin turvalliseen ja oikeaoppiseen käyttöön, sekä yleiseen laboratoriossa työskentelyyn,
Lopullisissa videoissa käytetty kuvamateriaali kuvattiin Tampereen Ammattikorkeakoulun sähkötekniikan laboratorion tiloissa. Videoissa haluttiin saavuttaa riittävä kuvanlaatu, joten videot on kuvattu videokameralla, jalustaa hyödyntämällä. Kuvamateriaalista on myöhemmin koostettu editointiohjelmalla sopivan mittaisia ja sisällöltään selkeitä videoita. Äänenlaadun varmistamiseksi videoihin on lisätty päälle erillinen ääniraita, jotta äänenlaatu on riittävällä tasolla. Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa kerrotaan videoiden tuotantoprosessista ja näin ollen valmiit videot ovat opinnäytetyön pääosassa.